Transportbranschens omställning gynnas av Klimatklivet

Lars och Sebastian Johansson satsar på gröna transporter och har investerat i sex nya biogaslatsbilar. Foto: DB Schenker

Naturvårdsverkets investeringsstöd Klimatklivet är en viktig del i transportbranschens omställning till gröna transporter. Flera av samarbetsåkeriernas satsningar på hållbarhet sker just tack vare Klimatklivet. ÖGS-bolagen, med säte i Örebro, är ett av dem.

– Vi sökte för sex biogaslastbilar, lite på vinst och förlust och det slutade med att vi nyttjade hela stödet. Klimatklivet var helt klart en viktig del i investeringen säger Sebastian Johansson, vd för ÖGS-bolagen.

ÖGS-bolagen kör fjärrtrafik på kortare sträckor, där den längsta går till Göteborg för bland andra Ahlsells räkning. Räckvidden för en fulltankad biogaslastbil ligger på drygt 70 mil. Det betyder att bilen kan ta sig tur och retur på en tank.

– Det räcker precis, förutsatt att bilen inte gör en massa stopp på vägen. Annars tankar vi i Mariestad, så det här är ett upplägg som passar vår verksamhet med kortare fjärrtrafik.

Fjärrtrafiken ÖGS-bolagen kör för Ahlsell har sedan juli 2021 skett uteslutandande med biodrivmedlet HVO100 i tankarna.

– Vi märkte att intresset bland våra kunder fanns för den här typen av lösningar och vi vill få in fler hållbara drivmedel i verksamheten. Jag upplever att många kunder är intresserade att betala lite mer för hållbara transporter. Det är viktigt att få med sig åkerier, DB Schenker och kunder så att vi gemensamt kan investera långsiktigt och hållbart, säger Sebastian Johansson.

Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker, håller med:

– Det här är ett väldigt bra exempel på hur samarbete leder till lägre utsläpp. Alla bjuder till och då lyckas vi tillsammans, säger hon.

Som ett exempel på ÖGS-bolagens långsiktiga hållbarhetsarbete nämner han bland annat satsningen på ett system som i realtid visar hastighetsefterlevnaden och att lastbilarna är spärrade på 80 kilometer i timmen.

– Att vi följer hastigheten är väldigt viktigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det gynnar både företaget och chaufförerna i vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, säger Sebastian Johansson.