Regeringen har beslutat att göra regelverket enklare så att bussbolag kan införa fler längre bussar i kollektivtrafiken. Bussarna får vara längst 24 meter och framföras i högst 60 kilomewter i timmen.
– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Transportstyrelsen har genom en särskild tidsbegränsad föreskrift tillåtit försökstrafik med längre bussar. Det sker idag i Malmö och Göteborg och även andra städer har visat intresse för längre bussar. Vid varje beviljande av försöksverksamhet tas det hänsyn till var den längre bussen ska framföras i samråd med kommun och kollektivtrafikföretag.
Regeringens beslut innebär att en ledbuss med fler än en ledad sektion samt buss med tillkopplad släpvagn i kollektivtrafiken får vara 24 meter långa istället för 18,75 meter och framföras i Sverige utan att Transportstyrelsen behöver meddela särskilda föreskrifter.