Drivkraft Sverige efterlyser nationell plan för trygg mobilitet

Krävs nationell samordning av försörjningsberedskapen för drivmedel. Foto: Drivkraft Sverige

Drivkraft Sverige vill se en nationell plan för trygg mobilitet för att säkra samhällsviktiga transporter och tillgänglighet vid kris och konflikt. Tillgängligheten till drivmedel och transporter utmanas i dag genom att värdekedjan är dimensionerad för en normal vardag. Detta blir sårbart vid en beredskapssituation. Drivmedelsbranschen välkomnar flertalet av regeringens initiativ till exempel utredningen om nationell samordning av försörjningsberedskapen. Men det krävs mer för att möta en orolig omvärld och säkra behovet av att transporter, drivmedel och dess tillgänglighet för hela landet. Därför bör regeringen etablera en nationell plan och nödvändiga investeringar i kritisk infrastruktur, både för flytande drivmedel, gas och el.

– Hamnar, depåer och drivmedelsstationer kan i dag producera och leverera drivmedel i rätt kvantitet vid rätt tidpunkt men är samtidigt beroende av marknadens efterfrågan och vilja att betala vilket blir sårbart ur ett beredskapsperspektiv. Därför vill vi se att staten träder in och tar ett större helhetsansvar, säger Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige.

Transportsektorn befinner sig i en omställning som medför en förändrad efterfrågan på nya typer av energi och tekniklösningar för transporter. Den nationella planen för försörjningsberedskapen behöver därför också ha fokus på infrastruktur för de olika energibärarna. Infrastrukturen kring produktion och lagring av energi är också sårbar. Kommuner och regioner kan i dag på egen hand fatta lokala beslut om nedläggning av kritisk infrastruktur som påverkar möjligheten att leverera kostnadseffektivt i vardag, kris eller krig.

– Tillgängligheten till flytande drivmedel, gasformiga drivmedel och el är en förutsättning för hur människor och varor ska kunna transporteras och mobiliteten upprätthållas i vardag, kris eller krig. Regeringen vill stärka det militära försvaret, men det är minst lika viktigt att vår civila beredskap inkluderas i detta arbete, avslutar Jessica Alenius.