Gateway Säve nav för utveckling av autonoma luftfarkoster

Förutsättningarna är världsunika på Gateway Säve. Foto: Castellum

På Säve flygplats växer Gateway Säve fram som landets ledande nav för utveckling av fossilfria och autonoma fordon. Företag som etablerar sig här får en världsunik bonus: fri tillgång till luftrummet ovanför för att testa flygande högtflygande idéer och produkter

Sedan 2015 har inga kommersiella passagerar- eller fraktflygplan startat eller landat på Säve flygplats utan luftrummet används enbart för flygutbildningar och luftburen räddningstjänst. Det öppnar möjligheten att använda luften som en gigantisk testarena.

– Castellum kontrollerar luftrummet ovanför stora delar av Hisingen och centrala Göteborg upp till en höjd av 457 meter, ett område utan kommersiell flygtrafik att ta hänsyn till, varken nu eller i framtiden, förklarar flygplatschef Anders Fredriksson.

Förutsättningarna är världsunika på Gateway Säve. Här finns inte bara luftrummet, start- och landningsbanor utan också en fullt operationell flygledning och GPS-styrda inflygningshjälpmedel, utan några fysiska inflygningshjälpmedel på marken. Detta är något som Säve Flygplats nyligen var först i Sverige med att få godkänt.

Luften kontrolleras av trafikledningen. Flygplatsen kan styra hur luftrummet ska användas, antingen genom att stänga av vissa delar för trafik eller i samråd med Transportstyrelsen skapa så kallade restricted areas, fridlysta områden där företag till exempel kan skicka upp drönare, öva förarlös navigering med hjälp av GPS, testa batteritider, material och viktförhållanden. Möjligheterna är många för företag som i framtiden till exempel vill kunna leverera allt från e-handlad elektronik till veckans matinköp hem till folks balkonger eller köra förarlös flygtaxi. Flygplatsen med tillhörande luftrum kan även hyras av externa företag, till exempel för reklamfilminspelningar.

– Redan i dag finns företaget Everdrone här, som i samarbete med SOS Alarm och Karolinska sjukhuset utvecklar en tjänst med hjärtstartare som flygs ut med drönare. En annan aktör är Heart Aerospace som utvecklar framtidens elflyg, säger Anders Fredriksson.