Stena Line utvecklar koncept för helelektriska fartyg

Stena Elektra är avsett att trafikera linjen mellan Göteborg och Fredrikshavn. Bild: Stena Teknik

På Stena Teknik uppmuntras innovativa idéer och hållbara lösningar. Ett av koncepten inom utveckling började som en halvmesyr. Ett hybridfartyg med ett stödjande batteripaket, som på en modern hybridbil, som gör det möjligt för motorerna att alltid köra med sin optimala hastighet.

Men varför inte byta ut hela motorsystemet med batterier? En ren lösning - både i maskinrummet och för miljön. Stena Elektra är avsett att trafikera linjen mellan Göteborg och Fredrikshavn och enbart drivas med el. Idag är konceptet ännu inte lönsamt, men med den snabba kapacitetsökningen och fallande priser på batterier är det bara en tidsfråga innan projektet är realiserbart.

– Vi började titta på ett hybridlösningsfartyg för vår rutt Göteborg-Fredrikshavn, men fick sedan idén att designa ett helelektriskt system, säger Henrik Nordhammar på Stena Teknik.

– Du inser att genom att ta bort bränslemotorerna kan du också ta bort bränsletankar, rör, renare, värmare och avgassystem. Du behöver i princip inte ett maskinrum, bara plats för batterierna.

Fartyget är fortfarande på ett konceptstadium och det finns flera utmaningar att lösa innan det kan realiseras, som hur man laddar batterierna med 50 MWh el under 90 minuter i hamn.