El-pendelbåt i SL-trafik mellan Ekerö och Stadshuset

Världens snabbaste elektriska fartyg i SL-trafik mellan Ekerö och Stadshuset. Foto: Candela

Candelas nya elektriska båt är snabbare och effektivare än dagens pendlarbåtar, gör inga svall och har lång räckvidd. Dessutom är det omöjligt att bli sjösjuk ombord. Nu är det klart att det svenskutvecklade bärplansfartyget Candela P-12 Shuttle kommer att trafikera linje 89 mellan Tappström och Klara Mälarstrand.

Bärplansfartyget, med modellnamn Candela P-12 Shuttle, är det första i sitt slag i världen. Det sätts in på linje 89 mellan Tappström och Klara Mälarstrand, parallellt med de ordinarie fartygen. Med hjälp av bärplan, två datorstyrda kolfibervingar under skrovet, flyger Candela P-12 Shuttle ovanför vattnet.

När P-12 Shuttle flyger är det 500 procent mer energieffektivt än något annat skepp. Detta möjliggör både hög fart och lång räckvidd på el, mellan 40 och 60 sjömil på en laddning beroende på last. Toppfarten är 30 knop vilket därmed gör fartyget till det snabbaste elektriska fartyget i världen och även det snabbaste passagerarfartyget i Stockholmstrafik.

För att fartyget ska kunna bibehålla sitt effektiva flygläge har Länsstyrelsen beviljat ett undantag från hastighetsbegränsningen på 12 knop som gäller i city. Båten kan därför flyga i hög fart ända in till kajen vid Klara Mälarstrand. För resenärerna innebär det att resan från Ekerö till stan går på 25 minuter, i stället för de 55 minuter som bil, buss, tunnelbana eller de ordinarie pendelbåtarna behöver för att tillryggalägga sträckan.

Kostnaderna för att driva P-12 Shuttle är dessutom cirka 40 procent lägre per passagerarkilometer än för motsvarande dieselfärjor, enligt företagets analys. Den låga elförbrukningen och den underhållsfria elektriska drivlinan Candela C-POD är huvudorsakerna. Candela P-12 Shuttle kan närmast beskrivas som en snabb elektrisk vattenbuss för 30 passagerare, och Regionen räknar med att avgångarna – som sätts in parallellt med den ordinarie båttrafiken på linje 89 - kommer att bli populära.

– Sjötrafiken är regionens mest populära kollektivtrafik, som jag vill bygga ut med ännu fler linjer framöver. Men vi behöver bättre teknik för att få snabbare resor och få bort klimatpåverkan. Därför är vi glada att kunna låta ny teknik testas i vår sjötrafik. Det kan bidra till lösningar som vi kan använda i Stockholm, men ger också möjligheter till både export och jobb i Stockholmsregionen, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.