Göteborgs hamn blir smartare

Med smart automatisering och digitalisering kan stora volym- och trafikflöden hanteras på kort tid. Foto: Göteborgs Hamn.

Snabbare, säkrare, och mindre administration. Det blev effekterna när ett nytt datasystem nyligen infördes i Göteborgs hamns energihamn. Systemet samordnar och överblickar arbeten i hamnen och i slutändan kan även varuhanteringen skötas ännu snabbare och effektivare. Göteborgs hamns energihamn är Sveriges största allmänna energihamn och hanterar över 20 miljoner ton energiprodukter årligen. Energihamnens 24 kajlägen tar emot upp emot 2 500 fartyg om året från sjösidan. På landsidan passerar lika många fordon energihamnens portar – om dagen.

– Vi opererar i en högintensiv miljö där säkerheten har högsta prioritet, samtidigt som vi måste hantera stora volym- och trafikflöden på kort tid. Med smart automatisering och digitaliserade processer märker vi att den ekvationen blir enklare att få ihop, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef på Göteborgs hamns energihamn.

Den senaste i raden av digitala lösningar är det egenutvecklade och helt unika datasystemet Permesso som lanserades i november. Med systemet kan man bland annat utfärda arbetstillstånd och samordna planerade och pågående underhålls- och utvecklingsarbeten digitalt i energihamnen.

– Det pågår cirka 70 arbeten i olika delar av energihamnen varje dag och det är jätteviktigt att vi kan överblicka detta på ett tydligt sätt. Inte minst att vi kan förenkla tillståndsadministrationen för alla dessa arbeten som utförs på uppdrag av olika kunder med en uppsjö av entreprenörer inblandade, säger Carl Jansson, säkerhetssamordnare på Göteborgs Hamn.

Den som ska utföra ett arbete kan numera förbereda arbetstillstånd online istället för att åka till energihamnens kontor och genomgå pappersexercis. Samtidigt kan hamnbolagets personal som utfärdar tillstånden godkänna eller begära kompletteringar direkt på skärmen.

– Tidigare kunde det ta en halv arbetsdag, att samla underskrifter – nu går det på ett par minuter. Det är en jättevinst för kunder, entreprenörer och inte minst för oss själva, säger Emily Andersson, IT-projektledare på Göteborgs Hamn.

När ett arbetstillstånd registrerats i systemet dyker det upp som en symbol på en digital karta över energihamnen. På kartan går det att överblicka alla arbeten som pågår samt identifiera hinder eller risker för intilliggande verksamheter eller arbeten som pågår samtidigt. Exempelvis kan man samordna hetarbeten i närheten av pågående pumpningar av energiprodukter så att det går säkert tillväga. Via systemet går det att skicka exakta koordinater direkt till räddningstjänsten om olyckan skulle vara framme som snabbt kan komma till rätt plats, även om ingen från olyckplatsen skulle ha möjlighet att möta upp vid porten.

– Vi jagar hela tiden sätt att både eliminera onödiga moment och förbättra säkerheten. När vi lyckas med det kan vi ägna mer kraft åt kärnverksamheten – att skapa förutsättningar för snabb och effektiv varuhantering i energihamnen, säger Dan-Erik Andersson.