BRA i samarbete om elflyg

BRA är med och utvecklar Nordiskt elflyg. Foto: BRA

– För oss på flygbolaget BRA är det viktigt att vara med och stötta utvecklingen av elflyg i Sverige, eftersom vi ser att inrikesflyget är väl lämpat för att bli elektrifierat, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

– Regional tillgänglighet är en förutsättning för att Sverige ska fungera, vi behöver alltså se till att snabba på omställningen mot fossilfritt inrikesflyg genom att vara med och satsa på forskning och utveckling av ny teknik.

– Sverige har en tradition av teknisk innovation och breda överenskommelser. Det är något att bygga vidare på för att inspirera och påverka resten av världen, säger Anna

The Nordic Network for Electric Aviation, NEA, ska arbeta med kunskapsöverföring mellan de nordiska länderna inom infrastrukturfrågor, industrifrågor och nya affärsmodeller.

Med från start finns elva aktörer: Air Greenland, Avinor, BRA - Braathens Regional Airlines, El-fly AS, Finnair, Heart Aerospace, Iceland Air, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), svenska RISE, SAS samt Swedavia.

Projektledare för nya NEA blir Maria Fiskerud som även är projektledare inom avdelningen resurseffektiva system och tjänster hos RISE, Research Institutes of Sweden.

Det finns fyra fokusområden för NEA för att driva på framväxten av nordiskt elflyg:

  1. Nordisk standard för elflygets infrastruktur
  2. Affärsmodeller för att koppla samman regioner
  3. Utveckla teknologi för nordiskt klimat
  4. Skapa europeiskt och globalt samarbete