Crowdsourcingprojekt om framtidens trafik och transporter

Foto: KTH
Foto: KTH

Från och med nu får alla vara med och säga vad man anser om den framtida trafiksituationen i Stockholm, och därmed forma hur staden ska vara byggd och planerad. Ett nytt storskalig forskningsprojekt där experter så väl som intresserade är inbjudna drar har precis dragit igång, och bygger på så kallad crowdsourcing.

– Det här är Sveriges största storskaliga crowdsourcingprojekt om framtidens trafik och transporter. Det rör främst Sveriges tre största städer, och går under namnet Post Car(d) Urbanism, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare på Arkitekturskolan vid KTH och projektledare för forskningsprojektet.

Det är Alexander Ståhle som tillsammans med KTH-kollegorna Daniel Jonsson, som nyligen fick en hel del uppmärksamhet om lönsamheten för Stockholms tunnelbana och framtidsforskaren Noah Raford som nu drar igång framtidsstudien Post Car(d) Urbanism.

180 experter, forskare och trafikplanerare har redan registrerat sig på och börjat använda sig av webbtjänsten med samma namn. Men det är inte bara experter som är välkomna, alla kan göra sin röst hörd i framtidsstudien.

– Forskningsprojektet vänder sig till alla som arbetar som trafikfrågor och stadsplanering, som forskare, experter, trafikplanerare och politiker. Men även de som har ett aktivt intresse för stadsutveckling och trafikfrågor, säger Alexander Ståhle.

Post Car(d) Urbanism är en webbtjänst där man snabbt registrerar sig och sedan berättar vad man själv anser i olika trafikfrågor, och tar del av vad andra tycker. Användarna kan lägga in olika trender om framtidens städer och transporter och beskriver hur dessa trender påverkar varandra. Mer än 500 trender är redan inlagda. Webbplatsen genererar i realtid en trendkarta där användarna kommenterar, lägger till och röstar på andras trender.

Tekniken som ligger till grund för forsknings projektet - så kallad ”large scale crowdsourcing” - är unik och utvecklad av framtidsforskaren Noah Raford på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad vid KTH. Han har en bakgrund från MIT där han bland annat forskat om "Large Scale Participatory Futures Systems".

Webbplatsen är offentlig och kommer att vara öppen under våren 2013. Resultatet kommer att sammanfattas i ett antal vykort om framtidens stad, därav namnet Post-Car(d) Urbanism. Forskningsprojektet syftar till att ta fram realistiska framtidsscenarier som kan leda till bättre planering och styrning av städers utveckling mot hållbarhet.