Ynnor AB välkomnar Alliansens miljöbilsbesked

Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB. Foto: Ynnor AB

Förlängning av supermiljöbilspremien till 2017. Det utlovar Alliansen i sitt valmanifest. Därefter ska de som köper miljövänliga bilar få en premie, som betalas av de bilar som släpper ut mest. Beskedet välkomnas av Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB, som dock efterlyser fler bilrelaterade besked från Alliansen.

- Supermiljöbilspremien är en marginell fråga som berör ett fåtal bilmärken och ett par tusen nybilsköpare. Det är bara att gratulera Bertil Hultén på branschorganisationen Bil Sweden, som lobbat hårt för detta, och energiminister Anna-Karin Hatt, som slippar ha detta hängande över sig i valrörelsen, säger Ronny Svensson.

Av de 2 554 nya supermiljöbilar som hade registrerats till och med juli i år, var mer än hälften, 1 393, Mitsubishis laddhybrid Outlander. Enligt Transportstyrelsen har man idag betalat ut 2 005 av de 2 500 premier som är budgeterade för 2014. Eftersom det finns en eftersläpning av utbetalningen, som är kopplad till när bilen registreras första gången, har de som nu köper en supermiljöbil inte kunnat räkna med att få premien på 40 000 kr.

Regeringen utlovar nu att avsätta 75 miljoner kr till ytterligare utbetalningar av supermiljöbilspremier i år, vilket motsvarar ytterligare 1 875 premier, och sedan förlängs supermiljöbilspremien till 2017. Dessutom höjs premien för rena elbilar till 55 000 kr. Alliansen räknar med att kostnaden för detta blir totalt 505 miljoner kr till och med 2016.

- Det här har bilbranschen väntat på i flera månader och osäkerheten kring premien har varit ett orosmoment för nybilsköparna, konstaterar Ronny Svensson, som dock varnar för att regeringens 75 miljoner kronor är ett vallöfte och inte något som beslutats i riksdagen.

- Men det ska bli intressant att se hur oppositionen ska kontra ett så här tydligt besked från Alliansen.

Fler besked efterlyses

Alliansen föreslår att när förlängningen av supermiljöbilspremien tar slut 2017 införs ett så kallat bonus malus-system. Det betyder att de som köper bilar med stora utsläpp får betala en skatt som ska subventionera rabatter till dem som köper snålare bilar. Ett sådant system har tidigare föreslagits av bland annat den statliga FFF-utredningen.

- Bonus malus är ett system som påverkar bilekonomin under hela innehavstiden, inte bara vid bilköpet, konstaterar Ronny Svensson, som poängterar vikten av att det lämnas besked i god tid om hur detta system ska utformas.

- Den som köper en ny bil planerar att köra den i minst tre-fyra, och där kan skillnaden mellan en årlig skatt eller rabatt på tiotusentals kronor vara avgörande för bilvalet, säger han.

Förutom den förlängda supermiljöbilspremien och bonus malus-förslaget, vill Alliansen satsa 300 miljoner kr för att på fyra år få fram 10 000 nya laddstolpar över hela landet.

- Nu efterlyser jag och landets över 200 000 tjänstebilsförare besked från både Alliansen och oppositionen om den framtida förmånsbeskattningen, säger Ronny Svensson, och minst lika många kör egen bil, där den skattefria smilersättningen är löjligt låg.

- Schablonen måste höjas rejält från dagens 18,50 kr per mil, säger han, oavsett vem som bildar regering efter valet.