Hammarö toppar miljöbilsranking

Foto: Statoil

Hammarö toppar Statoils Miljöbilsranking. Hela 21,3 procent av de nyregistrerade bilarna i kommunen under 2013 var miljöbilar. Samtidigt hade två kommuner, Högsby och Dorotea, inga nyregistrerade miljöbilar alls under förra året. I hela Sverige var 10 procent av de nya bilarna miljöbilar. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare år som förklaras av en ny miljöbilsdefinition. Det framgår av ny statistik från Trafikanalys som presenteras av Statoil.

– Miljöbilarna är viktiga för att minska trafikens klimatpåverkan. Med bränslesnåla bilar, förnybara drivmedel och ett sparsamt körsätt kan bilisterna både minska sina utsläpp och spara pengar, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil.

Under 2013 registrerades totalt 292 178 nya bilar i hela landet, varav 10 procent, eller 29 590 stycken var miljöbilar. Av de nya miljöbilarna var 56,1 procent bränslesnåla dieselbilar, 1,4 procent elbilar och 10,2 procent elhybrider. 19,4 procent av miljöbilarna kan köras på etanolbränslet E85 och 12,9 procent på gas. Sedan 1 januari 2013 har miljöbilsdefinitionen ändrats så att väsentligt färre bilar att uppfyller kraven.

Högst andel miljöbilar registrerades i Hammarö, 21,3 procent. Därefter Ronneby, 19,7 procent, och Berg, 18,8 procent. I två kommuner, Högsby och Dorotea, registrerades inga miljöbilar alls under perioden.

– Den absoluta merparten av våra bilar drivs fortfarande med fossila drivmedel och det är viktigt att alla bilister tar ställning till vilket drivmedel man tankar. Det finns exempelvis diesel med upp till 30 procent förnybara komponenter, samtidigt som man genom ett additiv kan köra cirka två procent längre på samma tank. Det minskar bilens klimatpåverkan med drygt 22 procent jämfört med marknadens standarddiesel, säger Anders Huss.

Av samtliga nya bilar under 2013 var 60,0 procent dieselbilar, vilket kan jämföras med 64,9 procent under 2012. Av dieselbilarna var i sin tur 9,5 procent klassade som miljöbilar. Statoils Miljöbilsranking omfattar samtliga bilar som nyregistrerats och baseras på statistik från Trafikanalys.

Definition av miljöbilar: Sedan den 1 januari 2013 gäller nya snävare miljöbilsregler. Bland annat baseras de på bilens vikt i förhållande till bränsleförbrukning istället för som tidigare bara på bränsleförbrukning. Cirka 10 procent av alla nya bilar kvalar in som miljöbilar med de nya reglerna, jämfört med cirka 40 procent med den tidigare definitionen.