TNT kör 25-meters lastbilar i Nordeuropa

Foto: TNT

TNT Express har börjat använda 25-meters lastbilar på sträckan mellan Helsingborg och tyska Puttgarden. Syftet är att minska bränsleförbrukning och utsläpp. Varje 25-meters lastbil består av en dragbil, en trailer, samt ett växelflak. Detta ska vara ett effektivt alternativ till de tre lastbilar som tidigare användes på den 200 kilometer långa sträckan. Andra fördelar, utöver kostnadsbesparingar, är bättre allokering av utrusning och chaufförer som kan återvända hem oftare. Transfertider och servicenivåer är oförändrade.

Före januari 2013 var TNT Express lastbilar med gods till Norge och Sverige tvungna att köra hela vägen från Arnhem i Nederländerna och Hannover i Tyskland till Helsingborg som är TNT Express primära hubb för Norden. Fordonen och deras chaufförer tog färjan i Puttgarden innan de fortsatte norrut mot Helsingborg - en 13 timmar lång enkelresa från Arnhem. Idag stannar de i Puttgarden, byter trailer och växelflak med 25-meters lastbilarna från Helsingborg för att sedan kunna återvända till sina hemmabaser.

Så kallade ”road trains” är vanligt förekommande i Australien, USA och Kanada. I Europa diskuteras deras vara eller icke vara. Förespråkare menar att de kan motverka trafikstockningar och minskar utsläppen eftersom färre fordon behövs för att transportera samma mängd gods. Kritiker menar dock att de försämrar trafiksäkerheten, skadar vägarna och ökar mängden gods som transporteras på vägnätet. Men enligt en studie av TFK – Ett institut för transport- och logistikforskning från 2007 kan längre fordon faktiskt minska antalet olyckor genom att minska det totala antalet fordon på vägarna.

Idag har de flesta EU-länder begränsat längden på lastbilsfordon till max 18,75 meter. De skandinaviska länderna har dock historiskt sätt tillåtit fordonslängder upp till 25,25 meter. Nederländerna har genomfört en rad lyckade försök med  längre och tyngre fordon sedan år 2000 och i Sverige går en 32-meter lång lastbilskombination i linjetrafik på E6an mellan Göteborg och Malmö i en försöksverksamhet.