Fordonsforskning i VTI: s regi

VTI forskar om förarlösa fordon. Foto: Katja Kircher
VTI forskar om förarlösa fordon. Foto: Katja Kircher

Ett framtida trafiksystem med självkörande fordon kan möjliggöra bättre trafikstyrning och framkomlighet men hur ett vägtrafiksystem med självkörande fordon ska utformas och styras är inte självklart. VTI, LiU och KTH anställer nu två nya doktorander för att ta två steg på vägen.

 – Det behövs helt enkelt människor som kan området och jag hoppas och tror att det här är starten på en rad doktorandprojekt kring trafikmodellering av självkörande fordon, säger Johan Olstam som är projektledare och forskare på VTI.

Projektets syfte är att se över frågor om morgondagens trafiksystem som inkluderar delvis och helt självkörande fordon. Hur påverkas vägars och korsningars kapacitet när en del av fordonen är självkörande? Kommer ”förare” av självkörande fordon välja andra vägar även om resorna till och med kan tänkas bli längre om man väljer vägar som är anpassade efter ett självkörande fordon?

Det finns ett stort intresse för automatisering av vägtrafiksystemet. Såväl fordonsindustri som väghållare och andra myndigheter har stora förhoppningar på att automatisering kommer att innebära viktiga framsteg för utvecklingen av framtidens säkra, effektiva och hållbara vägtrafiksystem. Men trots att teknikutvecklingen inom området sker i mycket hög takt finns begränsad kunskap om vilka effekter automatisering av olika delar av trafiksystemet kan förväntas ge.