Lägger order på ytterligare ett fartyg i Stena E-Flexer klassen

E-Flexer kombinerar frakt och passagerare. Foto: Stena RoRo

Stena RoRo har lagt order på ytterligare ett fartyg i Stena E-Flexer klassen hos det kinesiska varvet AVIC Weihai International. Detta är en tillägg till de tidigare åtta redan beställda fartygen och Stena RoRo har option på ytterligare två båtar. För fartyget, som byggs för LNG-drift, har tecknats ett långt charteravtal med Brittany Ferries. Leverans beräknas ske under hösten 2023.

Långa charteravtal har alltså nu tecknats med Brittany Ferries för totalt tre fartyg, varav två med LNG-drift. Den första båtenkölsträcktes i mitten av januari vid en ceremoni vid varvet i Kina. Alla tre fartygen kommer att komplettera bolagets nuvarande flotta med frakt- och passagerarfartyg.

– Vi är mycket glada över att kunna lägga ytterligare en order på AVIC-varvet, som vi har haft ett mycket bra samarbete med de senaste tre åren. Varvet har kunnat möta våra krav på flexibilitet och därmed möjliggjort för oss att kunna erbjuda våra kunder specialanpassade lösningar. Det nytecknade tredje charteravtalet med Brittany Ferries är ytterligare ett bevis på detta, kommenterar Per Westling, vd Stena RoRo. 

Stena E-Flexer modellen, som kombinerar frakt och passagerare kommer i grundutförande att vara väsentligt större än dagens standardfärjor av RoPax-modell. De kommer att vara i framkant vad gäller hållbarhet och sätta en ny standard när det gäller utsläpp, kostnads- och energieffektivitet samt prestanda.

Fakta Stena E-Flexer LNG:
Längd: 214,5 m

Djup: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 750 längdmeter, 1 000 passagerare, 340 hytter