Daimler Truck inviger koncernens största globala reservdelscentrum

Daimler Truck Global Parts Center i Halberstadt. Foto: Mercedes-Benz
Daimler Truck Global Parts Center i Halberstadt. Foto: Mercedes-Benz

Daimler Truck har nyligen invigt sitt största globala reservdelscentrum i Halberstadt, drygt en timme från Hannover. Den 270 000 kvadratmeter stora anläggningen kommer att stödja mer än 170 marknader och lagerhålla över 300 000 olika reservdelar från 2 600 leverantörer.

Det nya centret, som är koncernens största, är utrustat med robotiserad hantering i två hallar som vardera sträcker sig över 600 x 200 meter. Denna effektiva logistiklösning innebär snabb plockning av artiklar, allt från små skruvar till kompletta lastbilshytter.

Karin Rådström, koncernchef för Daimler Trucks, kommenterade invigningen:
– Vårt nya Global Parts Centre gör att vi kan ge ännu bättre service till våra kunder. Det kommer att erbjuda snabb och effektiv reservdelsförsörjning till fler än 170 länder, vilket maximerar varje lastbils tillgänglighet.

Effektiv reservdelsförsörjning är avgörande för transportnäringen, där minimala stillestånd och snabb service är av största vikt.

Tomas Gustavsson, vd för Veho Import, generalagent för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige, underströk:
– För den svenska marknaden har vi nyligen dragit igång vårt eget reservdelscentrum i Helsingfors. Det har lett till en markant ökning av både hastigheten och säkerheten i leveranser. Den nya anläggningen i Tyskland är en nivå som jag aldrig sett hos någon annan.

Driften av centret sköts av logistikpartnern DP World, som ansvarar för både inkommande och utgående gods. Full drift beräknas till början av 2026, och då kommer ca 650 medarbetare att arbeta på platsen. Foto: Mercedes-Benz
Robotiserad hantering i två enorma hallar på vardera 600 gånger 200 meter. Foto: Mercedes-Benz

Hållbar drift och solenergi
Anläggningen är designad för CO₂-neutral drift, med en solelsanläggning på 22 Megawatt installerad på taket. Detta är kopplat till ett energilager på 2 000 kWh, och uppvärmningen sker via värmepumpar och golvvärme. För att stödja elektrifiering har 30 laddpunkter för personbilar och 20 för lastbilar installerats.

Operativt och personal
DP World, logistikpartner för Daimler Trucks, ansvarar för den inkommande och utgående logistiken. Full drift förväntas vara igång vid början av 2026, med cirka 650 medarbetare på plats.

Stina Fagerman, globalt ansvarig för försäljning och marknadsföring för Mercedes-Benz Trucks, sammanfattade projektet:
– Det här är det största logistikprojektet i vårt företags historia. Centret är en nyckel för att hålla våra kunders lastbilar på vägen, och därmed bidra till att hela samhället fungerar.

På taken sitter en solelsanläggning på 22 Megawatt. Anläggningen kopplas till energilager som i första fasen är på 2 000 kWh. Uppvärmningen sker med värmepumpar och golvvärme.. Foto: Mercedes-Benz
Den nya anläggningen är på extrema 270 000 kvadratmeter. Foto: Mercedes-Benz