Arbetsmiljöverket inleder riksomfattande inspektion av arbete med truckar

Den vanligaste orsaken till tillbud är att föraren tappar kontrollen över trucken så att den kolliderar eller välter. Foto: Arbetsmiljöverket

Varje år anmäls över 1 000 skador som leder till sjukfrånvaro bland truckförare. Arbetsmiljöverket har nu påbörjat en landsomfattande inspektionskampanj för att identifiera och åtgärda risker i arbetsmiljön för truckförare. Totalt kommer 2 500 inspektioner att genomföras, varav hälften kommer att vara oanmälda.

− Truckförare är den mest olycksdrabbade yrkesgruppen inom industrin. Truckar kör där människor rör sig, därför är det alltid en risk med en truck. Truckar används inom alla verksamheter som har någon form av lager för varor eller material. Vi kommer därför att besöka många olika arbetsplatser, säger Magnus Henriksson som är projektledare för Ett tryggt arbetsliv - Nollvision.

Under denna kampanj kommer Arbetsmiljöverket att granska företag med 5-99 anställda inom trävaruindustrin, magasinering, mejerier, klädproduktion och större matvarubutiker. Inspektionerna kommer att pågå från den 15 mars fram till årsskiftet.

Arbetsmiljöverket kommer att kontrollera truckarnas tekniska egenskaper samt säkerhetsutrustning. Det kommer även att granskas om utbytbar utrustning, såsom förlängningsgafflar, är korrekt installerade för att undvika överbelastning av trucken.

Vanliga skador för truckförare är nackproblem, med över 5 877 anmälda arbetsrelaterade skador mellan 2018 och 2022, där truckar varit inblandade och resulterat i sjukfrånvaro. Olyckor uppstår oftast när föraren förlorar kontrollen över trucken, vilket leder till kollisioner eller vältningsincidenter.

Nackproblem är vanliga för truckförare på grund av att de ofta måste titta upp på pallar som är högt placerade i stallaget, även kallat pallställ. Bristen på separata gångvägar för trucktrafik och andra anställda i närheten ökar risken för incidenter.

− Det är viktigt att ha rätt hjälpmedel, som till exempel speglar för att upptäcka rörelser kring trucktrafiken. Man kan också installera kameror som tydligt visar att ett fordon kommer för att bidra till en säkrare arbetsmiljö, säger Magnus Henriksson.

Källa: Arbetsmiljöverket