Öresundsbrons trafik närmar sig nivån från 2019

Öresundsbrons trafik återhämtar sig. Foto: Öresundsbron

Øresundsbrons trafik och intäkter under första halvåret närmar sig nivån från 2019 – med ett snitt på 16 631 passagerare per dag stannade cirka 85 procent av trafiken på bron. 

– Vi tar fortfarande fler steg i rätt riktning. Mer än nio av tio passagerare från 2019 var kvar i slutet av halvåret. I januari var vägtrafiken dock 34 procent lägre än under samma period 2019. Året började igen med restriktioner och infartskontroller, men det har skett en positiv utveckling med ökad brotrafik varje månad, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron .

Vägintäkterna på Øresundsbron ökade med 272 miljoner till 664 miljoner danska kronor under första halvåret jämfört med samma period förra året.

– Godstrafiken slår rekord efter rekord, och den danska fritidstrafiken har äntligen återgått till nivån innan pandemin. Våra 31 000 nya kunder med BroPas-avtal under första halvåret vittnar också om en större vilja att resa till andra sidan bron, säger Linus Eriksson.

Godstrafiken slog trafikrekord under pandemin och den fortsatte både 2021 och i år. Aldrig tidigare har så många lastbilar åkt över bron under årets första sex månader. Med totalt 298 000 passagerare ökade lastbilstrafiken med 15 procent jämfört med första halvåret 2019.

Pendlar- och företagskunder har fortsatt att uppvisa nya resmönster sedan pandemin. Många arbetsgivare låter sina anställda kombinera arbetsplatsen med hemmakontoret och begränsar både fysiska möten och resor, vilket förändrar resefrekvensen för vissa pendlare och affärsresenärer.

I början av året var pendlingstrafiken cirka 35-40 procent lägre jämfört med samma period 2019, men sedan restriktionerna hävdes i mitten av februari har pendlingstrafiken ökat till en mer stabil nedgång på cirka 15 procent vid slutet av andra kvartalet.

Under första halvåret slutade den danska fritidstrafiken på samma nivå som 2019. De sista veckorna av perioden var trafiken marginellt högre jämfört med samma period före pandemin. Valutadifferensen och en inte helt återställd flygtrafik på Köpenhamns flygplats bidrar till en långsammare återhämtning av svensk fritidstrafik.