Brist på flygtekniker hotar hela branschen

I TYAs rapport Trendindikator Flyg 2025-2028 uppger hela 73 procent av de tillfrågade företagen att det finns ett underskott av flygteknisk personal.  I bild syns Johan Afvander som är flygtekniker på Arlanda. Foto: Liza Simonsson
I TYAs rapport Trendindikator Flyg 2025-2028 uppger hela 73 procent av de tillfrågade företagen att det finns ett underskott av flygteknisk personal. I bild syns Johan Afvander som är flygtekniker på Arlanda. Foto: Liza Simonsson

Bristen på flygteknisk personal är fortsatt stor, enligt rapporten Trendindikator Flyg 2025–2028. Framför allt saknas plåtslagare och tekniker med elkompetens, vilket kan få långtgående följder. 73 procent av företagen uppger underskott, och många har behov av rekrytering inom tre år. Kompetensförsörjningen tar tid och kan enligt branschföreträdare påverka hela flygsektorn.

Kompetensbrist utan snabb lösning
Enligt rapporten, framtagen av TYA, har 73 procent av företagen underskott på flygteknisk personal och 70 procent behov av rekrytering de närmaste tre åren. Många lämnade branschen under pandemin, och utbildningen tar flera år med både teori, praktik och arbete på flygteknisk verkstad.

– Det här är otroligt viktiga yrken. Om det här fortsätter kan det få allvarliga konsekvenser för hela branschen, säger Åsa Backman, projektledare på TYA.

– Det är bara certifierade flygtekniker som får godkänna arbeten och skriva under på att en flygmaskin får lyfta. Kompetensbehovet är med andra ord ingen quick fix, konstaterar Åsa Backman.

Plåtkompetens på väg bort
Störst brist gäller plåtslagare: 84 procent av företagen ser ett underskott på tekniker med plåt- och strukturkompetens. 71 procent uppger brist på tekniker med elkompetens, så kallade el- och avioniktekniker.

– Många av de stora plåt- och strukturjobben som tidigare gjordes i Sverige görs numera utomlands. Därför håller den kompetensen på att försvinna här hemma, säger Knut Lövgren, stationschef på Norwegian Tekniska vid Arlanda flygplats.

Utbildningsplatser avgörande
Flygteknisk utbildning sker via gymnasieskolans flygteknikprogram på sju orter samt via yrkeshögskolan. Många företag rekryterar direkt från utbildningarna eftersom erfarna tekniker saknas.

– Helst vill vi anställa färdiga tekniker med erfarenhet av de flygplanstyper vi arbetar med – men det finns inga. I stället rekryterar vi många direkt från yrkeshögskolan, berättar Knut Lövgren.

– Det är otroligt viktigt att vi får behålla de utbildningsplatser som finns i dag, och att utbildningarna fortsatt håller god kvalitet. Så att eleverna ser flyget som en framtidsbransch för karriären, säger Åsa Backman.

Om undersökningen
Trendindikator Flyg genomförs vart tredje år bland företag med Part 145-certifiering. I årets undersökning svarade 29 av 33 företag, däribland SAAB, SAS, Norwegian, BRA, Försvarsmakten och Svenskt Ambulansflyg.

Källa: TYA