Region Jönköping blir hälftenägare i Jönköpings flygplats

Jönköpings flygplats ska få en tydligare regional roll. Foto: Jönköpings kommun

Regionstyrelsen i Jönköping har sagt ja till förslaget att Region Jönköpings län blir hälftenägare i Jönköpings flygplats, tillsammans med Jönköpings kommun. Förslaget är att köpa hälften av aktierna i det kommunala bolaget Jönköping Airport för två miljoner kronor.

Jönköpings flygplats ska få en tydligare regional roll och bidra till utvecklingen av såväl Jönköpings kommun som Jönköpings län när det handlar om transporter för länets invånare, offentlig verksamhet, näringslivet, och besökare.

Det är bakgrunden till att regionfullmäktige nu ska ta ställning till en förfrågan från dagens ägare, Jönköpings kommun, om att gå in som delägare i flygplatsen.

– Vårt ställningstagande bygger på en förfrågan från Jönköpings kommun, som önskar ett delat ägarskap av flygplatsen. Vi har haft en konstruktiv dialog där vi konstaterat att det inte är rimligt att Jönköpings kommun ska fortsätta att driva flygplatsen ensam. Vi ser som regional aktör ett ansvar för att delta i arbetet att utveckla flygplatsen. Det handlar bland annat om näringslivets behov av transporter och fraktflyg och inte minst flygplatsens roll för flyg som har ett samhällsviktigt uppdrag, bland annat ambulansflyg. Hela tiden med målet att skapa en miljömässigt hållbar verksamhet. Därför förslår vi regionfullmäktige att bli delägare i flygplatsen, säger Mia Frisk (KD), regionstyrelsens ordförande.

Diskussioner har förts en längre tid på politisk nivå om delat ägarskap för flygplatsen. Syftet har varit att hitta en gemensam väg för att utveckla flygverksamheten utifrån ett regionalt perspektiv.

– Överläggningarna med Region Jönköpings län har varit konstruktiva. Vi har varit angelägna om att hitta en långsiktig ägarstruktur som kan skapa bättre förutsättningar för den regionala flygverksamheten. Det sker mycket utveckling på tekniksidan inom flyget som innebär möjligheter till omställning utifrån miljö- och klimathänsyn. Bland andra utvecklingsområden finns näringslivets behov, samhällsberedskap, samt transporter relaterade till hälso- och sjukvården, säger Andreas Persson (S) kommunalråd och ordförande i Jönköping Rådhus, moderbolaget för de bolag där Jönköpings kommun är majoritetsägare, däribland Jönköping Airport.

Jönköpings flygplats har tre verksamhetsområden: Reguljärtrafik, chartertrafik och fraktflyg. Dessutom ett samhällsuppdrag som omfattar bland annat ambulansflyg, brandflyg, karantänsflygplats och tillfällig beredskapsflygplats. I dagsläget finns ingen reguljär passagerartrafik, däremot charter till sex destinationer och dessutom inkommande chartertrafik sommartid med resenärer från bland annat Tyskland, Österrike och Schweiz.