Det historiskt storskaliga infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm står inför en skiftning av karaktär från anläggningsprojekt till installationsprojekt när arbetet med att installera all den tekniska utrustning som behövs i tunnlarna inleds. Flera tunnlar är nu färdigsprängda runtom i regionen och ett intensivt arbete med inklädnad och markarbeten pågår för att projektet så småningom ska kunna övergå till den komplexa installationsoch testfasen.
Av Annika Wihlborg
Förbifart Stockholm är en av världens längsta motorvägstunnlar som ska bidra till att minska sårbarheten och markant öka framkomligheten i Stockholmstrafiken, inte minst för bilister som rör sig mellan den norra och södra sidan av regionen.
Den beräknade totalkostnaden för hela projektet har ökat från 34,4 till 37,7 miljarder kronor. När Förbifart Stockholm öppnar för trafik 2030 kommer den att bestå av 21 kilometer tunnel, varav tre passager under Mälaren. Trafikverkets målsättning är att en bilresa från Kungens Kurva i söder till Häggvik i norr ska ta cirka 15 minuter när Förbifart Stockholm står klar.
1000 kameror och 20 000 belysningsarmaturer
E4 Förbifart Stockholm är en del av Stockholmsöverenskommelsen, en trafiksatsning på 100 miljarder kronor som knyter ihop nya spår och vägar hela Storstockholm. Tillsammans med en komplett yttre tvärled skapas nya linjer som knyter ihop vägnätet och kollektivtrafiksystem som bland annat öppnar upp för nya möjligheter till kollektivt resande och knyter ihop norr och söder under Mälaren.
Enligt Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm, befinner sig projektet just nu i sin mest intensiva fas då byggfasen successivt övergår till en test- och installationsfas. De tekniska installationerna är ett omfattande och komplext flerårigt arbete som krävs för att resan genom tunneln ska vara säker. Utöver själva installationen tillkommer även kontroll och testning av samtliga system. Bland de tekniska installationerna som krävs finns drygt 1000 kameror, 20 000 belysningsarmaturer, 150 kilometer fiberkabel, 150 variabla vägvisningsskyltar, 950 körfältssignaler och 950 detektorer.
7500 meter utsprängd tunnel på Lovö
För närvarande är cirka 87 procent av tunneln utsprängd och cirka 74 procent av arbetet på de sex trafikplatserna är klart och arbetet med tätskikt i de färdigsprängda tunnlarna pågår. I Häggvik i Sollentuna kommer E4 Förbifart Stockholm att ansluta till E4 Uppsalavägen, Norrortsleden och det lokala vägnätet. Här pågår arbeten nära den tungt trafikerade E4an. I Akalla pågår markarbeten, betongarbeten, VA och tätning av en kortare tunnel på 1,3 kilometer mellan Hjulsta och Akalla. I tunneln byggs en stor pumpstation som ska ta hand om det inrinnande vattnet från vägen och grundvattnet från berget. Tunnlarna mellan Vinsta och Hjulsta är färdigsprängda och Trafikverkets entre - prenör arbetar vidare med att spränga bergtunneln söderut från Johannelund ner mot Mälarens strand vid Lambarfjärden.
På Lovö i Ekerö kommun har man nu en snittfram - drift på runt 200 meter per vecka. Sedan start har man transporterat bort mer 4 850 000 ton berg från Lovön. På sen södra sidan, i Skärholmen och Sätra, är arbetet med att spränga ut samtliga tunnlar nu färdigställt. Nu pågår arbeten inklädnad med tätskikt, markarbeten för att kunna anlägga vägar, VA- och betongarbeten längs hela den cirka 15 000 meter långa tunnel - sträckan mellan Skärholmen och Kungshatt. I Vårby backe byggs E4/E20 ut med fler körfält på nya vägar i södergående riktning, för att förbättra trafikflödet när Förbifart Stockholm öppnar. Här byggs även två helt nya cirkulationsplatser mellan Kungens Kurva och Vårby Backe.