Surikat växer med Stena Line

Stena Line digitaliserar sina processer. Foto: Surikat

Svenska färjeoperatören Stena Line har förnyat ett femårskontrakt med Surikat, leverantörer av ett terminaloperativsystem för RORO, LOLO, järnväg, intermodala och personbilar. Det strategiska partnerskapet gör att Stena Line kan förbättra sin terminalverksamhet och förbättra kundupplevelsen i hela Europa.

Surikat och Stena Line tecknade sitt första kontrakt 2016, med den första uppgiften att förenkla och digitalisera skadekontroller och processhanteringsprocesser i deras europeiska nätverk. Från en liten början växte produktsortimentet tills Surikat försåg Stena Line med en heltäckande portfölj av verktyg för att underlätta driften av verksamheten på deras 20+ terminaler i Europa.

År 2021 började samtal om att få Stena Line att använda den fullständiga "standardlösningen" och vi är mycket glada att kunna meddela att Stena Line nu är användare av Surikats SaaS terminaloperativsystem.

– Vi är mycket stolta över att kunna förlänga vårt strategiska partnerskap med Stena Line i ytterligare fem år. Stena Line får nu tillgång till det kompletta utbudet av funktioner som erbjuds i Lynx TOS, och Surikat kommer att fortsätta dra nytta av Stenas stora erfarenhet och expertis när de bidrar till vår pågående färdplan och standardproduktutveckling, säger Andreas Karlsson, Surikat Director.

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier som driver 37 fartyg på 17 färjerutter över hela Europa. Det svenska familjeägda färjebolaget spelar en viktig roll i det europeiska logistiknätverket och varje år hanteras mer än 2 miljoner godsenheter i terminaler och i transporter. Under de senaste åren har Stena Line påskyndat sin digitaliseringsresa inom alla delar av företaget, inklusive hamnar och terminaler.

– Den kontinuerliga digitaliseringen och automatiseringen av hamnverksamheten är avgörande för både Stena Line och våra kunders framgångar i framtiden. Vi fortsätter att investera i Surikats system som gör att vi kan förbättra effektiviteten och effektivisera våra processer i våra hamnar och terminaler, för att förbättra servicen till våra kunder, säger Carl-Johan Hellner, Chief Operating Officer, Ports and Digital Transformation at Stena Line.