Covid skapar annorlunda kryssningar

Mein Schiff 6 på väg in i Göteborgs Hamn. I år blir det hon som öppnar säsongen i Göteborg. Bild: Göteborgs Hamn.

Nu återstartar kryssningsverksamheten i Göteborgs Hamn igen efter ett ovanligt långt uppehåll på grund av covid-19. Under pandemin har hela kryssningsbranschen förändrats på ett genomgripande sätt – men som kan ge Göteborg fördelar i den internationella konkurrensen.

– Branschen har nya förutsättningar som faktiskt gör Göteborg till en ännu attraktivare destination än tidigare, säger Martin Meriwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn.

Årets första kryssningsanlöp i Göteborg blir fartyget Mein Shiff 6. Men det blir en annorlunda kryssningspremiär jämfört med vad man är van vid i hamnen. Fartyget kommer till Göteborg på en så kallad ”scenic cruise” vilket innebär att fartyget, som kommer från Hamburg med cirka 1000 tyska passagerare vilket är ungefär hälften av fartygets kapacitet, seglar in i hamninloppet och ser sig omkring – utan att passagerarna går i land.

– Man kommer att avnjuta omgivningarna i vår vackra skärgård för att sedan vända i hamninloppet utanför Älvsborgs fästning. Det är en annorlunda typ av anlöp och förstås synd att resenärerna inte får uppleva staden på närmre håll, men förhoppningsvis kommer vi snart se att fartygen lägger till, säger Martin Meriwall.

Det är det tyska kryssningsrederiet TUI Cruises som äger Mein Shiff 6 och ”scenic cruises” är det första steget i rederiets återstartsprogram. Steg två innebär att fartygen lägger till i hamn där passagerare får gå i land – dock med förbehållet att man håller sig inom fartygets bubbla. Bubblakonceptet innebär att passagerarna inte får uppleva destinationen på egen hand utan endast följa rederiets organiserade turer. I ett tredje steg återgår rederiet till normal rutt och beläggning på fartygen.

– Alla rederier har liknande återstartsprogram där man löpande utvärderar när man skall skifta över till nästa steg, vilket till stor del beror på smittläget på destinationer som man besöker. Och ovanpå detta har man rigorösa hälsoprotokoll och omfattande testkapacitet och karantänsmöjligheter ombord, säger Martin Meriwall.