Hogia hanterar godsflöden i Södertälje Hamn

Hogia håller koll på godset i Södertälje hamn. Foto: Hogia

Nu kommer det att bli enklare för hamnar och terminaler att hantera stora volymer av gods. Hogia lanserar en mobil applikation som digitaliserar manuella arbetsmoment och ger ökad operationell kontroll. Först igång med applikationen är Södertälje Hamn, som ska använda den för lossning och lastning av importbilar. En tredjedel av Sveriges nybilsimport, ungefär 120 000 bilar, levereras årligen till hamnen. Stora delar av hanteringen kan nu automatiseras.

Applikationen Hogia Terminal WorkIt kommer initialt att användas av personalen som hanterar lossning av gods. När bilarna körs av färjan och parkeras på terminalområdet kan personalen direkt skanna personbilarnas unika streckkoder och via appens GPS-system få förslag på aktuell plats. Efter att ha positionerat en bil markeras den som lossad och klar. Terminalen har i en kartvy koll på var allt gods står parkerat på terminalområdet. Eftersom alla moment är digitaliserade möjliggör det även en enkel och automatiserad fakturering av hyra och utförda arbetsmoment.

It-chefen Tomas Zackrisson ser satsningen som ett steg i hamnens fortsatta digitalisering.

– Vi använder Hogias terminalsystem för de flesta delar av vår logistikhantering, så det föll sig naturligt att få in det här flödet i vårt system. Nu kan vi få koll på när och var bilarna har parkerats, vi kan göra efterkontroller på arbetsorder och får ett säkert underlag för fakturering. Vi har precis börjat använda WorkIt och siktar på att köra full drift till årsskiftet och även använda den för lastning av bilar.

Appen kan också användas för andra typer av flöden som trailers, General Cargo och bulk.

– WorkIt blir ett komplement till vår truckklient Hogia Terminal Mobile och används med fördel vid hantering av stora volymer, men den fungerar lika bra även för mindre flöden. Applikationen ger våra kunder ytterligare möjlighet till digitalisering och automation, säger Mathias Lindell, bolagschef på Hogia Terminal Systems.