E-handelstillväxten upp 49 procent

Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv. Foto: Descartes

PostNords E-barometer för andra kvartalet 2020 visar bland annat att e-handelstillväxten uppgick till hela 49 procent jämfört med samma period förra året. Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal. En bransch som gick extra starkt under andra kvartalet var bygghandeln med en tillväxt på 56 procent. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna utifrån ett transport- och logistikperspektiv.

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. Under 2020 års andra kvartal härjade coronaviruset som mest i Sverige vilket har gett effekt på e-handeln. När företagens försäljningstillväxt för kvartalet sammanställdes uppgick e-handelstillväxten till hela 49 procent.

Särskilt starkt gick bygghandeln med en tillväxt om 56 procent. Det finns dock en oro för att delar av den starka byggtillväxten består av redan planerade byggprojekt som tidigarelagts under coronapandemin när många har haft tid att genomföra dem. Om så är fallet riskerar detta att inverka negativt på försäljningen under hösten och framförallt under nästa år. Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, kommenterar siffrorna.

– Den nuvarande coronapandemin har inneburit utmaningar för många branscher, organisationer och individer världen över. Efterfrågan på e-handel är enorm, vilket innebär en stor ökning av antalet hemleveranser, som i sin tur sätter stor press på leverantörerna att hitta effektiva och smarta lösningar som hjälper dem att möta behovet. För att hänga med i både upp och nedgångar som vi ser i bygghandeln, behöver leverantörerna se över sina logistiklösningar och stå redo för att kunna göra anpassningar – se vad de har för ruttplaneringslösning och anpassa den så mycket de bara kan, säger Lars Persson.

Coronapandemin har gynnat e-handeln på flera plan och efter det andra kvartalets sammanställning visar e-barometern att e-handeln fortsatt ligger på den högre nivån, vilket pekar på att det har skett en viss beteendeförändring.

– Det ökade trycket på att säkerställa effektiva leveranser, både till butiker och människors hem, är något vi aldrig tidigare upplevt. Hur vi konsumerar har ändrats och det behöver vi anpassa oss efter. Vi upplever just nu en prövotid för många företag där de som kan anpassa sig och utnyttja ny teknik som ökar effektiviteten, är de som kommer stå starkare i framtiden och vara bättre rustade för att hantera skiften i efterfrågan, säger Lars Persson.