Nya designkoncept kan förbättra fartygs lastkapacitet och hastighet

Foto: NaviForm
Chilenska färjan Esperanza. Foto: NaviForm
Flodfärja på MIssissippi-floden med exoskelett. Foto: NaviForm

Ett kanadensiskt designföretag har tagit fram nya tekniker för att utforma fartyg i kommersiell sjöfart som kan öka både deras kapacitet och hastighet, samtidigt som byggkostnaderna pressas ner. NaviForm Consulting & Research, som företaget heter, har redan beviljats fyra patent i USA och EU.

Två av företagets koncept har använts vid konstruktionen av en färja, Esperanza, som är i trafik i södra Chile. Mest iögonfallande är fartygets bågformade utformning och NaviForm kallar det därför den bevingade bågen.

Enligt konstruktörerna gör den okonventionella geometrin på fartygsskrovets motstånd i vattnet minskar, vilket resulterar i antingen högre hastighet eller mindre bränsleförbrukning och växthusgasutsläpp. Det minskar också bogsvallet, vilket både vid tester och drift visat sig vara 50 procent lägre än för konventionella skrov.

Företaget har också utvecklat okonventionella designkoncept för ett containerfartyg i trafik på Mississippi-floden. Det har en exoskellett, det vill säga en bärande konstruktion monterad utanför själva skrovet för att ge fartyget ytterligare längdstyrka. Det gör det möjligt att bygga både lättare och grundare fartyg.

NaviForm har vidare utvecklat så kallade ”nollvågsbågar” för förarlösa flodfartyg eller pråmar, vilket som namnet antyder inte genererar något bogsvall. Enligt konstruktörerna eliminerar detta problemet med landerosion, vilket begränsar hastigheten för flodbåtar eller fartyg som går nära kusten.