SAS byter visuell identitet

SAS presenterar nytt utseende för flygplanen. Foto: SAS

För första gången på 21 år uppdaterar SAS den visuella identiteten och presenterar ett nytt utseende för flygplanen. Den nya designen, som presenteras idag i Köpenhamn, är en modern version av klassisk skandinavisk design. För att befästa bilden av SAS resa mot framtiden är de första flygplanen som får det nya utseendet av typen Airbus 320neo och Airbus 350, marknadens modernaste och mest bränsleeffektiva flygplan.

SAS presenterar nu ett nytt, uppdaterat utseende på flygplanen som en del i SAS omfattande förnyelse av flygplansflottan. Redan 2015 introducerades en ny utformning av interiören och med den nya exteriöra designen har SAS uppnått ambitionen att förena in- och utsidan i ett enhetligt visuellt uttryck.

– Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS. Det är också en fortsättning och bekräftelse på en lång och stolt historia av att utveckla och främja skandinavisk design och kultur. Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det specifikt nordiska, säger Rickard Gustafson, vd och koncernchef för SAS.

Kundanalyser visar att många resenärer är stolta över att vara en del av SAS-gemenskapen och att den unika blå färgen, som blivit SAS signum, tillsammans med logotypen hör till de starkaste elementen när resenärerna beskriver sina känslor för varumärket SAS.

Det är något som den nya designen tar fasta på genom att låta den blå färgen på stjärtfenan fortsätta längre ner utmed flygplanskroppen, och genom att addera en ny, stor silverfärgad SAS-logotyp framtill på flygplanet.