Omstridd fördjupning av Port Everglades går på remiss

Foto: Santos Huante
Foto: Santos Huante

Enligt en färsk studie, som har utarbetats av US Army Corps of Engineers visar att en fördjupning av Port Everglades hamnbassäng i  södra Florida skulle förbättra säkerheten och minska väntetiderna i hamninloppet. Betydligt större mängder last och gods än tidigare skulle kunna distribueras via hamnen.

Studien medgav också att vissa oundvikliga miljöskador kan komma att förorsakas av fördjupningsarbetet . Frisläppandet av rapporten i slutet av förra veckan startade en officiell 45- dagars  remissperiod i enlighet med National Environmental Policy Act.

Port Everglades är en av amerikanska östkustens största containerhamnar. Hamnen ligger i omedelbar närhet av Everglades nationalpark. Den består av södra delen (20 procent) av det stora våtmarksområdet Everglades .

Parken täcker ett 6 105 km² stort område och är idag ett så kallat världsarv. Sedan 1993 är parken även uppsatt på listan över hotade världsarv.

Området förklarades nationalpark den 6 december 1947 och ett biosfäriskt reservat 26 oktober 1976. Två år senare blev parken även förklarad vildmarksområde. Vildmarken täcker 86 procent av nationalparken.

Port Everglades föreslagna fördjupning från 42 fot till 48 fot ( 14,6 meter) skulle kosta 313 miljoner USA-dollar, vilket gör att hamnen klarar av att ta emot  även postpanamax-lastfartyg, enligt rapporten. Den federala regeringen skulle investera ungefär två tredjedelar av finansieringssumman och resterande $ 102 miljoner skulle komma från statliga fonder och avgifter som fartygen får betala. 

Broward County i Florida, där hamnen ligger, skulle inte behöva bidra finansiellt för saneringen.

Broward County och Port Everglades tjänstemän är tillfreds med ingenjörstruppernas "genomförbarhetsstudie”.
- Studieprocessen varade i 17 år. Så länge tog det för kåren att säkerställa att projektet är ekonomiskt och miljövänligt, säger Steven Cernak, Port Everglades 'vd och hamndirektör. Faktum är att Port Everglades måste ha djupare hamn för att de nya generationens större lastfartyg kan ersätta äldre flottorna i världen, inklusive de som seglar genom Panamakanalen. säger Steven Cernak, Port Everglades 'vd och hamndirektör. 

Källa: Miami Herald