Julas centrallager utbyggt till norra Europas största

I lagret susar 200 arbetsmyror runt i 160 truckar för att logistiken sja rulla på. Bild: Jula
I lagret susar 200 arbetsmyror runt i 160 truckar för att logistiken sja rulla på. Bild: Jula
Runt 6 000 besökare slöt upp till Julas invigning av det nybyggda centrallager. Foto: Jula
Runt 6 000 besökare slöt upp till Julas invigning av det nybyggda centrallager. Foto: Jula
Vy över  julas lageranläggning i Skara. Foto: Jula
Vy över julas lageranläggning i Skara. Foto: Jula

I slutet av september invigdes Julas nya centrallager i Skara, som började byggas 2004. Nu är den fjärde utbyggnaden på ytterligare drygt 46 000 kvadratmeter klar.

 Jula är ett företag som försöker spänna över ett stort spektrum och leverera många olika produktkategorier i sina idag 83 varuhus placerade i Sverige, Norge och Polen. Alla produkter passerar centrallagret i Skara och det genererar förstås en hel del logistik. Jula har hela tiden expanderat och vid varje utbyggnad av centrallagret har man sagt att det är den sista. Man är nu uppe i fyra tillbyggnader och vågar inte lova att den senaste faktiskt blir den sista.

Logistikläge i Skara
Det är många orter och regioner som gör anspråk på att ha det bästa logistikläget idag och alla som jobbar med stora kedjor vill ligga bra till. Vi frågar Lennart Karlsson, som är logistikchef på Jula i Skara hur det kommer sig att det just blev Skara.
- I relation till vår marknad i både Sverige, Norge och Polen ligger faktiskt Skara bra till. Vi ligger intill E20 och har dessutom bara 28 kilometer till Falköping med bra tågförbindelse till Göteborg. En annan sak man sällan talar om är personal. Om man placerar sig där alla andra finns får man svår konkurrens om bra personal. Nu är vi stora i Skaratrakten och kan därför rekrytera personal med en stort upptagningsområde. Det är bra att inte ligga precis vid andra storlager. Vi får både duktig och lojal personal och har extremt låg personalomsättning, menar Lennart.

Hälften ger dubbelt
Den senaste tillbyggnaden som är på runt 45 000 kvadratmeter ger faktiskt dubbelt så mycket kapacitet då man får plats med 90 000 kvadratmeter lager, ett så kallat kompaktlager. Ett av argumenten för att bygga till var att skapa mer yteffektivitet, vilket man gör med kompaktlagret.
- Men vi ville öka kapaciteten utan att ändra plocket. Vi har av naturliga skäl en hel del småplock och den delen fungerar bra. I den nya delen blir det helpallshantering i stället.

Tåg, miljö och bil
Skara ligger intill E20 och mycket av varorna från centrallagret går på väg med bilar. Till lagret har man istället en ovanlig kombilösning. Mycket av de varor som ska till Skara kommer till Göteborg med båt och far sedan vidare per tåg de tolv milen som det är till Falköping. Väl i Falköping lastas godset om till ovanligt långa lastbilar som är hela trettiotvå meter långa. De får plats med två stycken fyrtio fots container på en sådan bil. De bilarna far sedan de tjugoåtta kilometerna till Skara.
- Vi har fått en särskild dispens för så långa fordon på sträckan. Det viktiga är att vi klarar att hålla vikten under sextio ton bara. Det är förstås viktigt att satsa på miljöbiten och vi är på väg där. För det första använder vi både båt och tåg och för det andra går bilarna på biodiesel. Slutligen ger även de extra långa fordonen viss effekt, berättar Lennart.

 Partner sköter transporter
Julas partner Schenker är det som har ansvaret för alla transporter. Det går 350 000 stycken produkter ut från Skara varje dygn i många olika kategorier. Det kan vara arbetskläder, belysning, trädgårdsartiklar eller tillbehör för bil och garage. Jula försöker jobba kedjedriftsmässigt, vilket innebär att alla varuhus ska ha samma sortiment.
- Kommer man in i ett Julavaruhus ska man kunna få tag i alla produkterna. Men eftersom olika varuhus är olika stora levererar vi med olika frekvenser till respektive varuhus. Det går i snitt 150 bilar ut från Skara varje dygn, vilket är en hel del.

Styrkor och framtid
Jula har sitt grundfokus i sin slogan ”allt för hemmafixare och proffs”. Man avser med den att både kunna förse vanliga människor med produkter över en stor bredd och till bra priser. Men man försöker också jobba med starka varumärken och kvalité för att kunna tillfredsställa den professionella marknaden.
- Vi arbetar i ett spann mellan prisbild och kvalité. Det är klart att det finns en hel del konkurrens på det här området, men vi tycker att vi klarar oss bra. Ett tecken på det är att vi växer. Förutom de 83 varuhus vi redan har kommer vi att öppna ett till i Sverige snart och även flera på våra andra marknader nästa år. Ett annat tecken på att det går bra för oss är att väldigt många kom på invigningen. Sextusen människor kom, vilket innebar ett smärre trafikkaos för lilla Skara, avslutar Lennart Karlsson.

Fakta
Tillbyggnad av centrallager för Jula i Skara
Byggherre: Jula Sverige AB
Totalentreprenör: PEAB Sverige AB-Division Väst
Arkitekt: CH Arkitekter AB
Konstruktör: Byggkonstruktioner i Jönköping/Vätterstad AB
Lagerinredning: Constructor AB
Yta: 150 000 kvadratmeter
Antal anställda: 2 800, varav 450 i Skara

Julas varuhus:
Sverige 45
Norge 26
Polen 12