”Ökad samverkan nödvändig för att få bukt med fusket i åkeribranschen”

Generellt sett är det relativt gott om poliser men det finns bara cirka 140 trafikpoliser. Sveriges Åkeriföretag vill se betydligt fler och en intensifierad kontroll av tunga fordon. Foto: Steho.
Generellt sett är det relativt gott om poliser men det finns bara cirka 140 trafikpoliser. Sveriges Åkeriföretag vill se betydligt fler och en intensifierad kontroll av tunga fordon. Foto: Steho.
Lars-Inge Segerholm, mässgeneral för Region Örebro Transport och Logistikdagar, kan se tillbaka på ett lyckat evenemang med 150 utställare och cirka 12 000 besökare. Foto: Franz Smidek
Lars-Inge Segerholm, mässgeneral för Region Örebro Transport och Logistikdagar, kan se tillbaka på ett lyckat evenemang med 150 utställare och cirka 12 000 besökare. Foto: Franz Smidek
Mikael Nilsson, ordförande i Sveriges Åkeriföretag, vill se en ökad samverkan mellan olika myndigheter för att sanera åkeribranschen. Foto: Ryno Quantz.
Mikael Nilsson, ordförande i Sveriges Åkeriföretag, vill se en ökad samverkan mellan olika myndigheter för att sanera åkeribranschen. Foto: Ryno Quantz.

Det har pratats om en transport- och logistikmässa i Örebro i flera år. I år blev den äntligen av. Region Örebro Transport och Logistikdagar, som evenemanget hette, lockade runt 12 000 besökare och 150 utställare. Skådeplatsen var Örebro Truckstop. Förutom mässan arrangerades också välbesökta seminarier, bland annat om transportsäkerhet.

 – Jag är mycket nöjd med utfallet och deltagare och mässbesökare har gett oss beröm, säger mässgeneralen Lars-Inge Segerholm.
Han har tillsammans sin stab jobbat dygnet runt på slutet med förberedelserna för evenemanget.
–Vi har gjort hundratals företagsbesök för att få idéer till evenemanget och locka hit utställare, berättar Lars-Inge Segerholm. Vanligtvis arrangeras transporteffektivitetsdagen i Göteborg. Men vi lyckades få den hit i sista stund, liksom seminariet om transportsäkerhet.

Det tredje seminariet handlade om High Capacity Transport (HCT). Syftet är att minska lastbilstrafikens miljöbelastning genom att tillåta längre och tyngre bilar än vad man får göra idag. Då kan bilarna ta mer last. På så sätt kan antalet transporter minskas, liksom miljöbelastningen. Idag är maxlängden är 25.25 meter och bruttovikten högst 64 ton.

Stort intresse för seminarierna
Mikael Nilsson, ordförande i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, anser att det finns ett stort behov av att diskutera branschgemensamma frågor.

–Inte mindre än 230 personer lyssnade seminariet om transportsäkerhet. De tyder på att ämnet är viktigt, menar Mikael Nilsson.

Pia Bergman från Skatteverket var en av talarna på seminariet. Verket gör enligt Mikael Nilsson genom sina revisioner ett utmärkt arbete för att stävja den illojala konkurrens skattefusket innebär.

–Vi har också ett bra regelverk när det gäller trafikbrott, menar han. Men det är en papperstiger eftersom trafikpoliserna är så få och därmed kontrollerna. Det finns bara 140 trafikpoliser och ett fåtal bilinspektörer som kontrollerar den yrkesmässiga trafiken.

Det silas mygg och sväljs elefanter, anser Mikael Nilsson vidare:

–Svenska åkare lagförs ibland för bagatellbrott, medan utländska åkare vanligen  kommer undan även om det handlar om relativt grova överträdelser. Det är ofta svårare att lagföra förare från andra länder.

Stenhård konkurrens
Konkurrenssituationen i transportnäringen är stenhård.
–Antalet åkerier som bedriver illegal trafik har ökat kraftigt i antal och är av både utländskt och svenskt ursprung, framhåller Mikael Nilsson. Överträdelserna rör till exempel brist på yrkestrafiktillstånd, överträdelser mot cabotageförordningen - genom att åta sig fler inrikestransporter än vad som är tillåtet - samt utebliven betalning av lagstadgade avgifter och skatter. Brott mot kör- och vilotider, trafiknykterhetsbrott, smuggling, människohandel och dieselstölder hör också till bilden.

Mikael Nilsson efterlyser gemensamma krafttag för att motverka osund konkurrens och brottslig verksamhet inom transportnäringen:
–Branschen, tullen, polisen och skatteverket måste samverka på ett bättre sätt än idag. Fler kontroller är nödvändiga men de måste vara genomtänkta. Det är också viktigt att lyfta fram goda exempel för att visa att det går att konkurrera framgångsrikt, även om man håller sig inom lagens råmärken. Dessutom måste transportköparna ställa krav på en sund verksamhet i hela transportkedjan från tillverkare till slutkund, inom och utom Sverige.

Huvudarrangörerna bakom Region Örebro Transport och Logistikdagar var:
Truckstop Örebro, Region Örebro län, Closer vid Lindholmen Science Park och Northern LEAD vid Chalmers Tekniska högskola och Göteborgs Universitet.