Äldre fordon förbjuds i miljözonerna

Foto: Mike Kleimeyer
Foto: Mike Kleimeyer

Regeringen slår fast att det är fordonets ålder eller utsläppsklass som ska avgöra om fordonet får trafikera en miljözon, kommenterar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd beslutet i en debattartikel i DN. Reglerna hittills har varit otydliga och lämnar utrymme för olika tolkningar av vilka tunga fordon som omfattas. Vissa tolkar bestämmelserna som att det räcker att byta till ett annat bränsle än konventionell diesel detta har fått till följd att äldre fordon med sämre utsläppsegenskaper kommit att trafikera miljözonerna.

Regeringen slår därför fast att det är fordonets ålder eller utsläppsklass som ska avgöra om fordonet får trafikera en miljözon. Regeringen förtydligar även att fordon som är typgodkända för att drivas med etanol eller gas är undantagna från miljözonsbestämmelserna. Gasdrivna bussar har redan genom sin konstruktion generellt låga utsläpp av hälsopåverkande ämnen.

Kravet på att ha ett särskilt miljöklassmärke på ett fordon som körs i en miljözon tas bort. Likaså behöver förare som kör ett fordon vars motor anpassats till lägre utsläppsnivåer inte längre ha dokument som visar detta. Denna information kan numera utläsas från fordonsregistret.

När det gäller utsläpp vid användning av syntetisk diesel jämfört med miljöklass 1-diesel så visar Transportstyrelsens tester endast marginella skillnader i utsläpp av reglerade ämnen mellan de bägge bränslena. Slutsatsen är därför att miljözonsbestämmelserna även fortsättningsvis bör vara baserade på fordonens egenskaper.