Det våras för elbilen. Den svenska försäljningen har under årets fem första månader ökat med 250 procent jämfört med samma period förra året – och trenden är fortsatt positiv. Framför allt är det elbilens nya tysta typ av körupplevelse och låga driftskostnader – i kombination med ökat ansvarstagande för miljö och klimat – som gjort att intresset väcks hos företag och organisationer.
I Öresundsregionen lanseras kampanjen ”Din nya kollega” i syfte att ge fler företag möjlighet att prova på elbilen. Flera offentliga organisationer har gjort satsningar för att gå i täten för byte till fossilfria transporter och förhoppningen finns att allt fler företag anser detta viktigt och startar ett utbyte av sina fordon.
- Målet med vår kampanj är att få ännu fler företag att överväga ett utbyte av ett eller flera fordon av bilparken till elfordon. En tredjedel av de totala CO2-utsläppen kommer från transporter och 92 % av dessa kommer från transporter på väg. Vi måste få till en snabbare omställning för vi har lång väg kvar till fossilfria transporter, säger Britt Carlsson-Green, Region Skåne.
Den nya elbilskampanjen – ”Din nya kollega”– är initierad av Malmö stad, Region Skåne, Region Hovedstaden och Københavns Kommune . Företag i Öresundsregionen kan söka kontakt via www.dinnyakollega.se och kostnadsfritt få prova en elbil ute på arbetsplatsen.
- Vi ser ett ökat intresse för elfordon under 2014 vilket kan göra att de pengar som avsatts för supermiljöbilspremien tar slut under andra halvåret. Förhoppningsvis finns förståelsen för hur viktigt ett byte till fossilfria fordon är och att mer medel till premie skjuts till. Utredningen "Fossilfrihet på väg" är tydlig med att satsningar på elfordon måste göras, säger Britt Carlsson-Green, Region Skåne.