Flyget satsar på utrikestrafiken

Foto: Swedavia

Antalet passagerare har under åren ökat stadigt på Arlanda. Men under 2018 fick flygplatsen uppleva  en ordentlig svacka i passagerarstatistiken. Flygandet ökade endast med 1 procent till 26,8 miljoner passagerare. Det stora nordiska flygplatsnavet är Kastrup som ökade med 4 procent till 30,3 miljoner passagerare.

– Vi är nöjda med tillväxten, framför allt som vi ökat kraftigt på vårt fokusområde, långdistansresorna där vi fått flera nya linjer, säger Thomas Woldbye, till SvD.

Fast även om Köpenhamn nu ryckt ifrån så har Peder Grunditz, flygplatsdirektör för Arlanda, inte gett upp planerna på att Arlanda ska bli Nordens ledande flygplats till 2025. Att tillväxten avtog under 2018 ser han flera förklaringar till.

– Klimatdebatten har nog haft betydelse och flygskatten kan ha påverkat, fast vi vet inte om den haft effekt. Dessutom finns en konjunkturoro som påverkar både företag och privatpersoner, säger Peder Grunditz, till SvD.

Både i Köpenhamn och i Stockholm förbereder flygplatsernas ägare nu för en fortsatt snabb tillväxt. Köpenhamn är i full gång med en utbyggnad som ska göra att flygplatsen om några år klarar 40 miljoner passagerare. Totalt satsar man 20 miljarder danska kronor under flera år och i sommar öppnar bland annat första delen av den nya E-piren. Den ska framför allt ha hand om de riktigt stora långdistansplanen, rapporterar tidningen.