Flygplatserna förbereder sig för högt restryck i jul

Swedavia och övriga aktörer på flygplatsen har en god grundbemanning under jul- och nyårshelgerna. Foto Svante Örnberg.

Det lackar mot jul och Swedavia tillsammans med partners är förberedda att välkomna många resenärer till våra flygplatser under jul- och nyårshelgerna, och speciellt till Sveriges främsta internationella flygplats Stockholm Arlanda Airport.

Efter pandemin har många i år laddat länge för att åter kunna fira jul, nyår och ledighet med familj och vänner på andra platser. Det bidrar till en hög efterfrågan på resor och att många resenärer väntas inför julhelgen och under mellandagarna.

Swedavia och övriga aktörer på flygplatsen har en god grundbemanning, men det är många som vill resa och det kan stundvis under rusningstrafik förekomma köer, på ett sätt som är normalt för säsongen. Vi ber våra resenärer att komma förberedda inför resan för att underlätta hanteringen på flygplatsen. Extrapersonal kommer att finnas tillgänglig för att hjälpa resenärerna på flera delar av både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport.

– Vi ser att människor fortsätter att prioritera att mötas i verkligheten efter flera år av pandemi. Trots ett osäkert omvärldsläge ser vi en stor efterfrågan och högt bokningsläge på resor under jul- och nyårshelgen. Det gäller både på våra storstadsflygplatser, med Arlanda i spetsen, och på våra regionala flygplatser. Alla våra flygplatser är förberedda för att kunna ge alla våra resenärer en så bra start på resan som möjligt, säger Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och kommersiell utveckling på Swedavia och tillförordnad flygplatschef för Stockholm Arlanda Airport.

– Swedavia har tillsammans med flygplatsernas externa samarbetspartners flygplatserna redo och har en god beredskap inför jul och nyår, det gäller bland annat vår underleverantör som bemannar säkerhetskontrollen, och vår egen personal som har en god beredskap. Vi har också förberett oss med extra entrévärdar i avgångshallen på Arlanda som kan hjälpa resenärer och svara på frågor. Vi ber alla som ska resa att ta del av informationen på vår webbplats eller i vår app för att komma förberedda inför sin resa, säger Charlotte Ljunggren.