Nyligen har det publicerats ett stort antal produktåterkallelser i svensk handel och regeringen har nu gett Jordbruksverket i uppdrag att se över möjligheten att spåra livsmedelsprodukter hela vägen till konsumenten. Uppdraget innefattar att samordna information mellan myndigheterna och på sikt hoppas man att tekniken kan komma att omfatta fler produktkategorier som exempelvis mjölk och grönsaker. Regeringen hoppas att tekniken kommer att vara i bruk nästa år.
Föreställ dig att du står i köttavdelningen i en mataffär. Du plockar upp ett paket lövbiff ur kyldisken, tar fram telefonen ur fickan och scannar streckkoden på förpackningen. Kameran i din telefon läser ögonblickligen informationen i streckkoden och talar om för dig exakt var och hur djuret är uppfött, vem som äger gården och vem som transporterat, slaktat och förpackat innehållet.
Telefonen rekommenderar även ett recept och visar en lista på vilka ytterligare ingredienser du behöver till denna rätt i din digitala handlarlista. Du bestämmer dig för att laga sjömansbiff till helgen och tar med dig lövbiffen och resten av dina varor hem.
Dagen efter får du ett meddelande till din telefon. “Lövbiffen du köpte igår har blivit återkallad. Släng den i soporna och klicka här för att få pengarna tillbaka”. Du slänger paketet i soporna och drar en suck av lättnad.
Detta och mycket mer är vad konsumenter kommer att kunna uppleva och förvänta sig i framtiden.
I en globaliserad värld där komplexiteten i producent- och handlarledet ökar kontinuerligt försöker många företag att förbättra spårbarheten för sina produkter. Nuvarande lagstiftning inom EU gäller bara fram till handlarledet, men konsumenterna förväntar sig mer. När företagen får möjlighet att spåra sina produkter effektivare genom nya teknologier som gör det möjligt, kan spårbarheten förlängas hela vägen till konsumenten.
Nyligen har det publicerats ett stort antal produktåterkallelser i svensk handel och regeringen har nu gett Jordbruksverket i uppdrag att se över möjligheten att spåra livsmedelsprodukter hela vägen till konsumenten. Uppdraget innefattar att samordna information mellan myndigheterna och på sikt hoppas man att tekniken kan komma att omfatta fler produktkategorier som exempelvis mjölk och grönsaker. Regeringen hoppas att tekniken kommer att vara i bruk nästa år.
Ny teknik skall göra det möjligt att spåra en produkt från gård till tallrik och för att uppnå detta måste man kunna nå den konsument som köpt en viss vara.
Genom att konsumenten väljer ett digitalt kvitto går det att spåra en vara hela vägen från producent till konsument och produktåterkallelser kan ske på ett ögonblick.
- Findity har sedan 2010 arbetat med tjänster för digitala kvitton och har sedan flera år lösningar på marknaden som sträcker sig hela vägen till konsumenten. I denna lösning kan all tillgänglig produktinformation relaterad till köpta varor visas. Att kunna hjälpa till med det sista steget i kommunikationskedjan utan att göra avkall på integriteten mellan handlare och konsument är en viktig del i detta. Med vår lösning kan handlare omgående kommunicera med den individ som är intolerant mot vissa ingredienser eller som råkar vara offer för en felaktig produkt, säger Per Einarsson, vd för Findity AB