Volvos bussar vinner designpris

Red Dot Award: Product Design är en av världens största designtävlingar.  I årets upplaga tävlar fler än 5500 produkter från 55 länder. Foto: Volvo
Red Dot Award: Product Design är en av världens största designtävlingar. I årets upplaga tävlar fler än 5500 produkter från 55 länder. Foto: Volvo

Volvos nya turistbuss i premiumklassen har vunnit designpriset Red Dot Award i kategorin Produktdesign 2019. Volvos nya långfärdsbuss i premiumklassen lanserades 2018. Bussen har en distinkt Volvoidentitet och är designad för att vara bränslesnål, ge stabilitet vid högre farter samtidigt som den ska erbjuda en förstklassig reseupplevelse för resenärerna ombord.

– Vi har designat Volvo 9900 inifrån och ut. Omtanke om föraren och passagerarna har hela tiden varit huvudfokus. Bussen har en inbjudande och komfortabel interiör och en yttre design som utstrålar säkerhet och förtroende. Vi är väldigt stolta och glada över att vårt nya flaggskepp får så mycket uppmärksamhet, säger Dan Frykholm, designchef Volvo Bussar.

Den 8 juli 2019 får alla pristagare sina certifikat vid ett event i Essen, Tyskland. En video om Volvo 9900 kommer att finnas med i utställningen "Design on Stage" i Red Dot Design Museum i Essen. Volvo 9900 kommer också att synas i Red Dot Design årsbok, på webben och i Red Dot Design-appen.