Bogserbåtsrederiet Svitzer tar ett steg mot mer hållbara hamntjänster i Öresund. Bolagets första batterihybridbogserbåt, Svitzer Ingrid, döptes den 9 september i Köpenhamn och får snart Helsingborg som hemmahamn. Fartyget beräknas kunna utföra upp till 90 procent av sina uppdrag på el och minska koldioxidutsläppen med upp till 900 ton per år.
Hybridbogserbåt med eldrift
Bogserbåten är utrustad med en batterikapacitet på 1 818 kWh, laddning via landström och avancerad manövreringsteknik. Hon kan köra cirka 90 procent av sina uppdrag helt på el, och den beräknade koldioxidbesparingen är 600–900 ton per år jämfört med konventionell drift.
– Vi vet att elektrifiering inte löser allt. Men det är det bästa steget vi kan ta här och nu, och vi gör det tillsammans med Helsingborgs Hamn, säger Mathias Jonasson, Cluster MD Scandinavia på Svitzer.
Dop med kunglig närvaro
Den 9 september 2025 döptes fartyget officiellt i Köpenhamn av H.M. Drottning Mary. Ceremonin uppmärksammade både teknikskiftet och symboliken i namnet. Svitzer Ingrid är en hyllning till H.M. Drottning Ingrid och ersätter arbetsnamnet Svitzer Balder.
Ny kapacitet för Helsingborg
Bogserbåten anländer till Helsingborg inom kort och stärker bogsersbåtsrederiets kapacitet i ett område med tät containertrafik. Valet av Helsingborg som hemmahamn motiveras bland annat av hamnens etablerade landströmslösningar, vilket gör det möjligt att ladda batterierna effektivt mellan uppdragen.
För Helsingborgs Hamn innebär den nya bogserbåten både en förstärkning av servicenivån och en minskad miljöpåverkan vid anlöpande fartyg.
Fakta: Svitzer Ingrid
- Typ: Azimuth Stern Drive (ASD)
- Design: Robert Allan Ltd.
- Byggd av: Sanmar Shipyard
- Längd: cirka 25 meter
- Drivning: Batterihybrid med dieselgenerator som reservkraft
- Batterikapacitet: 1 818 kWh
- Bollard pull: cirka 70 ton
- Besättning: 3 personer per skift
- Placeringshamn: Helsingborg
- Beräknad utsläppsminskning: 600–900 ton CO₂ per år
Källa: Helsingborgs Hamn