Kinesiska elbilar pressar fram vändning bland Europas biltillverkare

Kinesiska BYD-Dolphins
Kinesiska BYD-Dolphins "manöverbord". Foto: BYD

Under flera år vände Europas stora biltillverkare ryggen åt de allra minsta bilmodellerna. Segmentet sågs som olönsamt, inte minst i takt med skärpta regler för säkerhet och utsläpp. Nu förändras situationen snabbt – kinesiska tillverkare har upptäckt möjligheterna och fyller det tomrum som de europeiska företagen lämnat efter sig.

Små elbilar, så kallade A-segmentbilar, gör därmed en oväntad comeback. Det är framför allt kinesiska företag som ligger bakom utvecklingen. Deras framgång bygger på en kombination av låga priser, enklare konstruktioner och inhemsk tillverkning av batterier som pressar kostnaderna.

– Från europeiska tillverkare finns det i princip inget utbud i A-segmentet, alltså småbilar som Toyota Aygo – det är förstås en möjlighet för de kinesiska tillverkarna, säger Martin Benecke, Associate Director vid S&P Global, till tidningen Automobilwoche. – Företag som BYD kan tillverka små elbilar billigare, eftersom de själva producerar batterier till lägre kostnad än de europeiska tillverkarna.

Aggressiv prissättning från Kina skakar marknaden

I slutet av maj visade BYD upp sin nya modell Dolphin Surf, med ett riktpris på under 20 000 euro. Företaget siktar på att nå nya kundgrupper och etablera BYD som varumärke bland bilköpare i Europa. Några månader tidigare introducerade Leapmotor sin modell T03 i Tyskland – även den med ett mycket lågt pris, som av många tolkas som en direkt utmaning till europeiska tillverkare.

Trots att efterfrågan på småbilar finns kvar har många europeiska bilmärken dragit sig ur segmentet. Enligt Automobilwoche försvann flera modeller från marknaden till följd av höga utvecklingskostnader, nya EU-krav på säkerhetsteknik och hårdare utsläppsregler. Utbudet av modeller halverades på bara några år. Resultatet blev att priserna på småbilar steg kraftigt – från i genomsnitt cirka 12 750 euro år 2019 till omkring 18 400 euro år 2023.

Samma utveckling bekräftas av ADAC, som konstaterar att billiga alternativ är svåra att hitta även i de allra minsta bilklasserna. Priserna har stigit rejält under de senaste åren.

– Det gick tidigare att hitta bilar för under 10 000 euro, men i dag är det svårt att hitta något under 15 000 euro, rapporterar ADAC.

Europeiska tillverkare på väg tillbaka – men marknaden har förändrats

Mot den bakgrunden börjar vissa europeiska biltillverkare nu ompröva sina tidigare beslut. Enligt Martin Benecke är en omsvängning på gång:

– Nu börjar tillverkarna långsamt backa tillbaka.

Volkswagen har till exempel lanserat planer på modellerna ID.2 och ID.1 – båda små elbilar – medan Renault förbereder en ny elektrisk version av sin tidigare småbil Twingo.

Europas biltillverkare pressas tillbaka av Kinas småelbilar

Samtidigt har kundernas krav förändrats. I Tyskland är efterfrågan på småbilar enligt den federala transportmyndigheten på nedgång, och konkurrensen från större modeller har ökat. Däremot ser situationen annorlunda ut i andra delar av Europa. I länder som Italien, Spanien och östra Europa förväntas efterfrågan i småbilssegmentet öka, och marknaden bedöms som betydligt mer lovande.

Utvecklingen sätter press på Europas bilindustri att snabbt anpassa sig. Med kinesiska konkurrenter som BYD och Leapmotor på frammarsch finns det inte längre utrymme att ignorera segmentet – särskilt inte om konsumenterna fortsätter att söka efter prisvärda, eldrivna alternativ i lågprisklassen.

Källa: Automobilwoche