Nu placerar iBoxen och Postnord ut leveransboxar i HFAB:s bostadsområden. Här kommer hyresgäster och övriga Halmstadbor att kunna hämta e-handelspaket dygnet runt. Nu har det kommunala bostadsbolaget HFAB startat ett samarbete med företagen iBoxen och Postnord för att erbjuda sina hyresgäster och övriga Halmstadbor en smidig lösning för att hämta paket så nära hemmet som möjligt.
– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda den här möjligheten till våra hyresgäster. Självklart är det jätteviktigt med flexibiliteten och bekvämligheten, men vi ser också att samarbetet har flera fördelar utifrån ett hållbarhetstänk. Närheten till leveransboxarna leder förhoppningsvis till att våra hyresgäster går eller cyklar i stället för att åka bil när de hämtar paket. Det innebär också färre pakettransporter eftersom transportbolagen kan lämna flera paket vid ett ställe i stället för att åka runt till flera olika platser, säger Per Lidetun, chef för affärsområde Hem & student på HFAB.
I leveransboxarna från iBoxen kan hyresgästerna även ta emot leveranser från HFAB.
– Vi kan till exempel använda boxarna för att lämna reservdelar. I och med att leveransboxarna är öppna dygnet runt behöver inte våra hyresgäster passa våra ordinarie öppettider utan kan hämta det de behöver när de har möjlighet, säger Per Lidetun.
Transportbolagen eller HFAB lämnar leveransen i en ledig lucka, mottagaren får sedan en avisering när paketet går att hämta. Med hjälp av iBoxens eller Postnords app legitimerar sig mottagaren med Mobilt BankID för att öppna luckan.
iBoxen och Postnord sköter allt praktiskt kring leveransboxarna som mobilapp, säkerhet, kundservice, drift och skötsel.
Paketboxarna är öppna för alla. Du behöver inte vara hyresgäst hos HFAB för att använda dem.
– Vi testar leveransboxarna under ett års tid. Därefter gör vi en utvärdering innan vi bestämmer oss för om vi ska fortsätta samarbetet, säger Per Lidetun.