DHL Express elektrifierar fordonsflottan

Michael Källbäcker, kvalitets- och miljöchef, och Peter Ervasalo, vd, på DHL Express. Foto: DHL Express

DHL Express tar tio eldrivna kurirbilar i drift som ett steg mot att ställa om fordonsflottan. Bilarna, som laddas med terminalens egna solpaneler, ska hantera leveranser och upphämtningar i Stockholms innerstad. Samtidigt planeras fler elfordon i Göteborg, Malmö och Örebro.

– De närmaste decennierna är avgörande för kampen mot klimatförändringarna. Vi vill leda omställningen till en klimatneutral verksamhet för logistikbranschen, och en viktig åtgärd är att ställa om till allt fler eldrivna fordon, säger Peter Ervasalo, vd på DHL Express i Sverige.

De tio fordon som tas i drift i första omgången utgår från DHL Express terminal i Västberga i Stockholm. Där laddas de med el från solpaneler på terminalens tak, kompletterat med fossilfri inköpt el. Körningen blir alltså helt klimatneutral. Därmed bidrar satsningen till Deutsche Post DHL Groups övergripande mål: En helt klimatneutral verksamhet senast 2050.

– Elbilarna är ett steg i vårt arbete med att elektrifiera minst 60 procent av vår fordonsflotta till 2030. Samtidigt förbättrar vi arbetsmiljön för våra kurirer och gatumiljön i svenska städer genom välutrustade och tysta fordon, säger Michael Källbäcker, kvalitets- och miljöchef på DHL Express i Sverige.

Nästa steg är att driftsätta elbilar även vid terminalerna i Malmö, Göteborg och Örebro. Eftersom sista delen av transporten har stor påverkan på det totala utsläppet är satsningen viktig för att nå DHL:s mål om att vara klimatneutrala 2050.

Kurirbilarna som används är av typen Volkswagen E-Crafter, med en kapacitet på 10,7 kubikmeter och en räckvidd på 110 kilometer. Utöver elektriska kurirbilar använder DHL Express också elcyklar för leveranser och upphämtningar i Stockholm, Malmö och Göteborg.