En ny nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel får premiär våren 2026. Det är det schweiziska statliga järnvägsbolaget SBB som i samarbete med tyska RDC Germany lanserar EuroNight-tåget, som ska gå året runt tre gånger i veckan i båda riktningarna.
Premiärtåget avgår från Basel SBB den 15 april 2026 med ankomst i Malmö morgonen därpå. Det första avgående tåget från Sverige rullar från Malmö den 16 april. Satsningen har fått ekonomiskt stöd från Schweiz federala församling och syftar till att stärka utbudet av internationella, nattliga tågresor – ett resande som vuxit i popularitet de senaste åren som alternativ till flyg.
Tre avgångar i veckan från Malmö och Basel
EuroNight kommer att avgå från Malmö på måndagar, torsdagar och lördagar klockan 18.57 och anlända till Basel SBB 11.30 följande dag. Från Basel avgår tåget på onsdagar, fredagar och söndagar klockan 17.35 med ankomst i Malmö klockan 09.35 dagen därpå.
Längs vägen gör tåget uppehåll i Köpenhamn – både vid Høje Taastrup och Köpenhamns flygplats – samt i Padborg, Hamburg och andra tyska stationer. Mellan Padborg och Basel kommer även en bistrovagn att finnas ombord.
EuroNight har plats för cirka 350 passagerare i olika komfortklasser: sittvagnar, liggvagnar och sovvagnar. Tåget får också särskilda utrymmen för resenärer med funktionsnedsättning.
Försäljningen av biljetter startar den 4 november 2025 via SBB:s app, webbplats (sbb.ch/en) samt i bolagets resecenter. Prisnivån kommer att motsvara andra befintliga nattågsförbindelser från Schweiz. Priset varierar beroende på återbetalningsvillkor och tillgänglighet.
Nya direktkopplingar till Alperna och Medelhavet
SBB framhåller att Basel fungerar som en strategiskt viktig knutpunkt för vidare resa inom Schweiz. Härifrån går täta anslutningar till bland annat Zürich, Luzern, Genève och Bern. Dessutom kan resenärer enkelt ta sig vidare till populära turistmål som Davos, Zermatt, Saas-Fee, Laax, Engelberg och Valais.
Ticino, den italienskspråkiga regionen i södra Schweiz med orter som Lugano och Locarno, blir också mer tillgänglig med direkttåg från Basel.
Nattåget körs av SBB i samarbete med det privata tyska bolaget RDC Germany, som har lång erfarenhet av internationella nattågsförbindelser. Bolaget driver bland annat "Alpen-Sylt Nachtexpress" mellan Hamburg och de tyska Alperna.
Återkomst för gränsöverskridande nattåg
Den nya förbindelsen Malmö–Basel innebär ett välkommet tillskott till det glesa utbudet av gränsöverskridande nattåg från Sverige. Det finns i dagsläget endast ett fåtal internationella nattåg från Skandinavien, främst genom SJ:s nattåg till Hamburg.
Under 2020-talet har efterfrågan på nattåg ökat i takt med att fler efterfrågar klimatsmart resande. EU har dessutom uppmuntrat satsningar på internationell järnvägstrafik, bland annat genom projekt som "Green Deal" och "Connecting Europe Express". Schweiz är inte medlem i EU men deltar aktivt i europeiska järnvägsinitiativ genom bilaterala avtal.
– Med EuroNight-förbindelsen stärker vi vårt internationella erbjudande och möjligheten till klimatvänligt resande, säger SBB i sitt pressmeddelande.
Biljetter för EuroNight Malmö–Basel blir tillgängliga från den 4 november 2025.
Fakta:
Avreseorten Malmö har inte haft reguljära nattåg till Schweiz tidigare. Basel SBB är en viktig knutpunkt för internationell trafik i Centraleuropa.
Källor:
Ulf Nyström, redaktör på Järnvägar.nu och SBB:s pressmeddelande