Efter att den tillfälliga bussterminalen vid Slussen, i centrala Stockholm, tagits i bruk har biltrafiken ökat markant över Danvikstull, som är är infarten till centrala Stockholm från Nacka och Värmdö. Nya siffror visar att intäkterna från trängselskatten för personbilar steg med 11 procent under juli–december 2024 jämfört med samma period 2023. Det motsvarar cirka 100 000 fler bilpassager. I övriga delar av Stockholm ökade intäkterna endast med 2 procent.
Tydlig effekt av omläggningen
– När kollektivtrafiken blir krångligare tycks det som att fler väljer bilen. Effekten syns tydligt i Danvikstull. Det här kan tolkas som ett betyg från stockholmarna på kollektivtrafikens sjunkande förmåga och attraktivitet, säger Carl Bergkvist, chefekonom vid Stockholms Handelskammare.
Han menar att regionledningen måste agera.
– Regionledningen behöver adressera detta i sin budget och hitta en lösning och ytterst skala upp kollektivtrafiken. Stockholmarnas arbetspendling måste prioriteras, fortsätter Carl Bergkvist.
Bakgrund till förändringen
Den tillfälliga terminalen togs i drift den 19 augusti 2024 och har inneburit längre gångsträckor och fler byten för resenärerna. Samtidigt har trängselskatteintäkterna vid Danvikstull ökat betydligt mer än i övriga staden. Beräkningen av cirka 100 000 extra bilpassager bygger på en genomsnittlig avgift om 31 kronor.
Organisationens förslag
- En oberoende utredning bör tillsättas för att granska fördyringarna. Region Stockholm och Stockholms stad uppmanas att skyndsamt se över kostnadsutvecklingen kring omläggningen och ta fram en realistisk plan för när busstrafiken kan återgå till det normala.
- Fler direktlinjer behövs omedelbart till utvalda destinationer. Regionledningen bör starta fler express- och direktbussar för Nacka och Värmdö för att underlätta arbetspendlingen.
Källa: Stockholms Handelskammare