Ny rapport - Var femte ny lastbilschaufför är kvinna

Isabelle Birkeland - elev på Brogymnasiets transportutbildning. Foto: TYA
Isabelle Birkeland - elev på Brogymnasiets transportutbildning. Foto: TYA

Trots det osäkra omvärldsläget har 5 600 lastbilschaufförer anställts de senaste tolv månaderna, och kvinnorna i transportbranschen blir allt fler. Enligt årets Trendindikator Åkeri är var femte nyanställd en kvinna. 

”Nu börjar vi se effekterna av den stora ökningen av tjejer på gymnasiets transportprogram”, säger Lena Törnstrand, projektledare på TYA.

Lågkonjunkturens grepp om svensk ekonomi och det oroliga världsläget märks tydligt i årets Trendindikator från TYA. Åkerierna rapporterar om en osäkerhet kring allt från ökande priser till minskade kunduppdrag, vilket kan påverka nyanställningar och leda till uppsägningar.

Av de tillfrågade åkeriföretagen bedömer 28 procent att de kommer att anställa inom de närmaste tolv månaderna, vilket är en minskning jämfört med 2024 då 34 procent bedömde att de behövde anställa. Det är fortfarande få företag som planerar att säga upp, men det uppskattade antalet – 591 personer – är det dubbla jämfört med förra årets rapport.

– Både statistiken och fritextsvaren ger en klar bild av hur svårt det är för åkerierna att planera. Det har skapat en inbromsning i branschen, men det ska inte tolkas som att vi behöver färre lastbilsförare framåt, säger Lena Törnstrand.

Nyutbildade får jobb

Trots omvärldsläget har drygt 5 600 lastbilschaufförer anställts de senaste tolv månaderna, vilket är 1 000 fler än vad åkerierna uppskattade i förra årets undersökning.

– Över tid har det faktiska utfallet ofta varit högre än det uppskattade behovet. Med undantag för pandemiåren har åkerierna anställt cirka 6 000 lastbilschaufförer per år. En trend vi tror kommer att fortsätta, säger Lena Törnstrand.
Det är också tydligt att de som utbildar sig till lastbilschaufför får jobb – hela 34 procent av de som anställts de senaste tolv månaderna har mindre än ett års erfarenhet. Enligt TYAs Skolledarrapport 2024/2025 fick 85 procent av avgångseleverna på gymnasiet jobb som lastbilschaufför efter sin examen.

– Det är avgörande att beslutsfattare ser att transportutbildningen leder till arbete. När kommuner och skolor kämpar med besparingskrav kan det vara lockande att spara pengar på en utbildning som Transportprogrammet, men vi vill uppmana till långsiktiga beslut, säger Lena Törnstrand och fortsätter:

– När konjunkturen vänder kommer branschen att behöva all kompetens den kan få.

En bransch för alla

En annan trend är ökningen av kvinnor i lastbilsföraryrket. I årets undersökning tar andelen kvinnor i branschen ett litet kliv från 9 till 11 procent, men bland de nyrekryterade är skillnaden större. Av alla nyanställda lastbilschaufförer är 22 procent – mer än var femte – en kvinna, att jämföra med 9 procent 2018 och 18 procent 2024.

– Transportbranschen är för alla och det är oerhört glädjande att det nu börjar synas i statistiken. Vi har redan sett den här trenden på transportinriktningen på gymnasiet där tjejerna i dag utgör 33 procent av eleverna, och jag tror att den här utvecklingen kommer att fortsätta, säger Lena Törnstrand.

Fakta: Siffror ur rapporten*

28 procent (34 procent) uppger att de kommer att nyanställa.

  • Sammanlagt behövs 2 200 (2 304) nya lastbilschaufförer i Sverige det närmaste halvåret. På helåret efterfrågas 4 080 (4 623) chaufförer.
  • Planerade uppsägningar i antal 591 (288).
  • 36 procent (43 procent) av företagen upplever problem med att rekrytera nya chaufförer.
  • Andelen kvinnor som kör lastbil är 11 procent (9 procent)
  • Av de lastbilschaufförer som nyanställdes förra året var 22 procent (18 procent) kvinnor.
  • 956 åkeriföretag besvarade enkäten.
  • Frågorna i rapporten ställdes från början av mars till början av maj 2025.

*2024/2025 års siffror i parentes

Källa: TYA