Maj 2025 blev en historisk månad för svensk järnväg. För första gången någonsin kom över 80 000 tåg fram i tid under en majmånad. Totalt rullade över 90 000 tåg och punktligheten uppgick till 88,6 procent – den högsta majnoteringen hittills.
Punktligheten ökade med 1,1 procentenheter jämfört med april och 1,9 procentenheter jämfört med maj 2024. Enligt Trafikverket är det ett tydligt tecken på förbättrad tillförlitlighet.
– Fler ska komma fram i tid på fler sträckor i landet, efter säkerheten är det järnvägens viktigaste fråga. Samtidigt kommer fler tåg fram i tid idag än det överhuvudtaget gick tåg för bara tio år sedan, säger Thomas Andersson, avdelningschef på Trafikverket.
Göteborg–Köpenhamn mest punktlig av fjärrtågen
På sträckan Göteborg–Helsingborg–Köpenhamn kom nära 92 procent av fjärrtågen fram i tid. Bland regionaltågen utmärkte sig Småland – linjen Jönköping–Nässjö–Eksjö hade 99,6 procents punktlighet, med endast ett tåg av 231 mer än fem minuter sent.
Sammanlagt fanns 32 tåglinjer där över 95 procent av tågen var i tid. Bland dessa fanns Karlskrona–Emmaboda (99,3 %), Tranås–Jönköping (99,3 %), Nässjö–Vetlanda (98,6 %) och Malmö–Ängelholm (96,4 %).
Förseningar kopplas ofta till obehöriga i spår
Mer än 1000 tåg i maj försenades på grund av obehöriga personer i spårområdet – en faktor som påverkar både säkerhet och punktlighet. Att vistas på spåren är olagligt och innebär att tågen måste sakta ner eller stanna.
– Nio av tio tåg kommer fram i tid och 95 procent inom en kvarts marginal. Det ska gå att lita på järnvägen och nu rustar vi upp den mer än någonsin för att fler resenärer ska komma fram punktligt, avslutar Thomas Andersson.
Över 1700 arbeten för att stärka järnvägen
Trafikverket har dubblerat investeringarna jämfört med för tio år sedan. Under 2025 planeras över 1700 underhållsarbeten i spåren för att minska känsligheten mot störningar och förbättra punktligheten. Många av dessa projekt genomförs under sommaren.
Källa: Trafikverket