Högre bränslepriser pressar flygindustrin

Högre pris på råolja leder till dyrare flygfotogen. Men överkapaciteten och den hårda konkurrensen innebär att kostnadsökningen är svår att ta ut på biljettpriserna.

Utvecklingen framtvingar i stället besparingsåtgärder, vilket blev tydligt när Air France-KLM presenterade kvartalssiffror på onsdagen.

Bränslenotan ökade

Bränslenotan under kvartalet ökade med 220 miljoner euro (motsvarande 2,3 miljarder kronor) för Air France-KLM. Men rörelseresultat kunde till följd av kostnadsbesparingar trots det lyfta 16 procent till 400 miljoner euro.

För helåret räknar Air France-KLM med att bränslekostnaderna ökar med 550 miljoner euro. För att långsiktigt hantera trenden uppåt för bränslepriser satsar bolaget mycket på nya och bränslesnålare flygplansmodeller. En beställning på 60 nya Airbus A220 har lagts och ett tiotal bränsleslukande A380 ska samtidigt fasas ut.

En annan konsekvens av överkapacitet och högre bränslepriser i flygbranschen är ett ökat tryck på att få till förvärv och fusioner.

Brittiska IAG, som bland annat äger British Airways, Aer Lingus och Iberia, avbröt tidigare i år ett försök att köpa upp det norska lågprisflygbolaget Norwegian. Men när spelplanen kring det brittiska EU-utträdet klarnat kan denna affär bli aktuell igen.

Verksamhet flaggas ut

Alternativt kan IAG titta på Finnair, som med sin stora trafik mellan Europa och Asien skulle kunna bli ett bra komplement till koncernens övriga flygbolag, enligt Jan Ohlsson, flygexpert och journalist.

De skulle passa ihop. Så om IAG inte köper Norwegian kan jag sätta en slant på att de kommer vara väldigt intresserade av Finnair, säger Jan Ohlsson.

En annan konsekvens av de traditionella flygbolagens problem är den snabba tillväxten för underleverantörer, som hyr ut bemannade flygplan till flygbolag som behöver extra resurser på både kortare och längre kontrakt.

Man flaggar ut verksamhet. Men det innebär inte nödvändigtvis att det behöver vara sämre, säger Ohlsson.

Det handlar ofta om något äldre flygplansmodeller och kabinpersonal med lägre löner än den fast anställda personalen på etablerade flygbolag.

SAS, med stor exponering mot skandinaviska resenärer, är också till salu enligt Ohlsson. Ett problem för SAS är dock att man har tre nav för verksamheten: Arlanda, Gardemoen och Köpenhamn.

Två hade räckt mycket väl, säger Ohlsson.