DB Schenker växlar upp elektrifieringen av långväga landtransporter

eTrailerns körstyrsystem fungerar oberoende, inget gränssnitt med dragfordonet krävs. Foto: DB Schenker

DB Schenker fortsätter driva den gröna omställningen inom landtransporter med fullt fokus på hållbara innovationer. Förra veckan tecknade logistikjätten ett samarbetsavtal med Trailer Dynamics och Krone Commercial Vehicle Group för 2 000 eTrailers. För att säkerställa hållbara transporter från A till B över längre sträckor är avtalet med 2 000 eTrailers ett genombrott.

Användningen av eTrailers ger oss en fördel i övergången till en helt CO2-fri flotta och kommer vara en permanent del av vår kommersiella fordonsflotta på sikt. Det här markerar ett viktigt steg i våra ansträngningar att minska vårt miljöavtryck till noll, säger Wolfgang Janda, exekutiv vicepresident, head of network & linehaul management på DB Schenker.

Släpvagnarna har en elektrisk drivning som gör det möjligt att stödja körningen av dragfordonet. En specialutvecklad komponent använder ett patenterat sensorsystem för att fastställa kördynamiken mellan släp och dragfordon. Systemet gör det också möjligt att återvinna energi vid inbromsning.

eTrailerns körstyrsystem fungerar oberoende, så inget gränssnitt med dragfordonet krävs. Dessutom kan släpvagnarna kombineras och användas med lastbilar från alla tillverkare. eTrailers stödjer diesel-, gas-, el- och vätgasdrivna släpvagnar. DB Schenker kommer successivt rulla ut 2 000 eTrailers i sitt europeiska nätverk med start 2024.