Mopedbilar blir alltmer populära – av de som kör dem, för det är inte alla som är lika glada över fordonstypens framfart. Hela 78 procent av bilisterna irriterar sig på mopedbilarna eller dess förare, enligt en ny undersökning som Gjensidige Försäkring gjort med hjälp av Kantar Sifo.
I slutet av 2021 fanns det drygt 16 000 mopedbilar registrerade i Sverige och antalet har lite mer än fördubblats sedan 2016, enligt Trafikanalys, som för statistik på uppdrag av regeringen. Fordonet väcker känslor hos många bilister, 78 procent av Sveriges bilförare stör sig på mopedbilar eller dess förare. Endast 22 procent uppger att de inte stör sig alls i en ny undersökning. Den lägre hastigheten verkar irritera bilisterna mest för 60 procent stör sig på att det blir köer när mopedbilar kör på vägar med högre hastighetsgräns än 50 km/h och 46 procent anser att mopedbilarna är så långsamma att det blir trafikfarligt. Närmare en fjärdedel (24 procent) anser att de är i vägen.
– Irritationen är farlig för i kombination med stress över att komma fram till sin destination, kan den leda till att bilister tar högre risker för att köra om än vad de annars skulle ha gjort, vilket kan få allvarliga konsekvenser. Man ska också komma ihåg att mopedbilarna inte får köra fortare än 45 kilometer i timmen, säger Markus Ljungblad, som är skadechef inom Gjensidige Försäkring.
Irritationen hos de svenska bilisterna gäller inte bara mopedbilarna i sig, utan även de som kör dem. Drygt en tredjedel (34 procent) irriterar sig på förarna eftersom de ”inte har riktigt körkort och därför saknar viktig trafikkunskap”, 29 procent tycker att mopedbilsförarna är dåliga på att släppa förbi medtrafikanter och elva procent anser att mopedbilsförarna är ”bortskämda ungar”.
– Det är viktigt att alla medtrafikanter visar varandra hänsyn, den här typen av irritation är inte bra. Det är god trafiksed att släppa förbi om det samlats flera bilar bakom genom att hålla ut mot kanten när det kommer en lämplig sträcka för det. Även om det är bra att göra det så har mopedbilsföraren inte någon särskild skyldighet att släppa förbi andra medtrafikanter, säger Markus Ljungblad.
Samtidigt som majoriteten av de svenska bilisterna irriterar sig på mopedbilarna visar undersökningen att det bara är 59 procent som helt har koll på vilka regler som gäller för mopedbilar i trafiken.