Instabox går in i Danmark och Norge

Ska ställa upp uppemot 3000 nya paketskåp i Sverige. Foto: Instabox

Nu meddelar frakttjänsten Instabox att bolaget går in i två nya marknader och lanserar smarta paketskåp i Norge och Danmark. Efter en framgångsrik finansieringsrunda tidigare i april i år om 400 miljoner kronor, planerar Instabox nu att placera ut hundratals smarta paketskåp i de Nordiska grannländerna. Målet är att göra Instabox tillgängligt för över 4 miljoner norska och danska konsumenter under 2020.

– Jag ser fram emot att erbjuda våra norska och danska grannar samma okrångliga leveranser som i Sverige. Nyemissionen från vår finansieringsrunda tidigare i år möjliggör en snabb utrullningstakt och jag är stolt över att vi redan efter några veckor kan leverera på vår plan för utlandsexspansion, säger Alexis Priftis, vd och en av grundarna av Instabox.

Sedan starten 2015 har Instabox verksamhet växt kraftigt, företaget har tredubblat sin omsättning år för år, parallellt som bolaget utvecklats till den ledande paketskåpstjänsten på marknaden. Tidigare i år annonserade Instabox att företaget ställt om till fossilfria och förnyelsebara bränslen och att man i samband med detta lanserades som ett klimatsmart fraktalternativ för H&Ms alla e-handelskunder i Sverige. Instabox planerar nu att göra sin frakttjänst tillgänglig för 2,5 miljoner danska och 2 miljoner norska e-handelskunder under året.

– Att handla online har aldrig varit smidigare än när du kan hämta ut det du beställt samma dag, 7 dagar i veckan utan köer och krångel. Speciellt i dessa tider när konsumenter ställer högre krav på klimatsmarta, snabba och säkra leveransalternativ med så lite mänsklig interaktion som möjligt. Många av våra svenska e-handelspartners med verksamheter i Norge och Danmark är nu redo att lansera Instabox som leveransalternativ även där, fortsätter Alexis Priftis.

Idag lanserar Instabox sitt första smarta paketskåp i Köpenhamn, vilket gör att danska konsumenter från och med nu kan få sina paket levererade via Instabox. Ambitionen är att placera ut några hundra paketskåp på den danska marknaden och göra tjänsten tillgänglig för nästan halva landets befolkning. Den svenska e-handlaren Junkyard blir en av de första att koppla på tjänsten i Danmark.

Inför de nya marknadslanseringarna har Instabox testat sin tjänst i Norge med ett lyckat resultat. Nu planerar Instabox nu att ställa ut några hundra nya skåp i Norge och nå två miljoner norska konsumenter redan innan 2020 är slut. Hudvårdsjätten SkinCity blir en av de första att lansera tjänsten i Norge.

– Planen är fortsatt att ställa upp uppemot 3000 nya paketskåp i Sverige, vilket i sin tur skulle leda till att vi får flest antal utlämningsställen på den svenska marknaden. Detta är en rimlig långsiktig ambition även för våra nya marknader. Jag ser fram emot att Instabox blir tillgängligt i stor skala i Norge och Danmark, avslutar Alexis Priftis.