DAF genomför fälttest med eldriven sopbil

Helelektrisk sopbil testas i Nederländerna. Foto: DAF

Som del av ett fälttest som består av fyra jämförbara fordon har den första DAF CF Electric 6x2-sopbilen börjat användas av det nederländska kommunala sophämtningsföretaget ROVA. Fordonet har elektrisk VDL-drivlina utan utsläpp och fullständigt elektrisk VDL-sophämtningspåbyggnation. Fordonet kommer att användas av ROVA i Zwolle i Nederländerna.

Sedan slutet av 2018 har DAF CF Electric 4x2-dragbilar använts för distribution i innerstäder av ledande nederländska och tyska transportföretag och stormarknadskedjor. DAF har påbörjat begränsad försäljning av sin CF Electric-dragbil i Belgien, Nederländerna och Tyskland och nu kommer fyra fullständigt elektriska 6x2-chassier att delta i ett fälttest för sophämtning. 3-axlade fordon innebär hög nyttolast (bruttovikt på upp till 28 ton) och den styrda bakaxeln innebär utmärkt manövrerbarhet, vilket är en enorm fördel för sopbilar som används i tätortsområden.

Den drivlina som har monterats på DAF CF Electric har effekt på 210 kW effekt och vridmoment på 2 000 Nm, vilket är detsamma som för CF Electric-dragbilar. Drivlinan drivs av ett batteri med en bruttoenergimängd på 170 kWh, vilket räcker för att täcka vanliga sophämtningsrutter. Sopbilarna återvänder vanligtvis till depån var tredje timme för avlastning och då går det att ladda upp till 80 procent av batterikapaciteten på bara 30 minuter.