Sverige och Finland får även i fortsättningen köra med större lastbilsekipage än övriga EU – även över nationsgränsen. Det står klart sedan EU:s transportministrar den 4 december 2025 enats om sin gemensamma linje i det omstridda mått- och vikt-direktivet.
Förslaget från EU-kommissionen, som lades fram för två år sedan, innebar att den maximala tillåtna fordonshöjden i gränsöverskridande trafik skulle sänkas till 4 meter. I dag tillåts 4,4 meter i både Sverige och Finland. Kommissionens modell hade inneburit att samma lastbil som får köras fritt inom respektive land inte hade fått passera riksgränsen.
Detta beskrevs tidigt som både administrativt opraktiskt och logistiskt orimligt – särskilt för godsflödena i norra Europa. Nu har medlemsländerna enats om att 4,4 meter även fortsatt ska vara tillåtet mellan Sverige och Finland.
Stora fordon starkt ifrågasatta i Bryssel
Bakgrunden är att Sverige och Finland under lång tid tillåtit betydligt större och tyngre fordonskombinationer än övriga EU. Syftet har varit att effektivisera transporterna i glesbefolkade regioner med långa avstånd. Färre transporter med större fordon ger bättre ekonomi per ton och minskar behovet av lastbilspassager.
EU-kommissionens motförslag byggde på en strävan efter harmonisering mellan medlemsländerna. Kritiker har dock pekat på att förslaget inte tog hänsyn till de geografiska skillnaderna i unionen.
Det ansågs dessutom anmärkningsvärt att kommissionen tänkte tillåta 4,4 meter nationellt men stoppa samma ekipage vid gränsen. Detta hade i praktiken krävt omlastning mitt i transportkedjan, något som både ökar kostnaderna och belastar infrastrukturen.
– Sverige är ett nordligt land med långa avstånd, och därför är de nationella flexibiliteterna särskilt viktiga för oss, säger infrastruktur- och kommunikationsminister Lulu Ranne i ett uttalande från ministeriet.
Hon framhåller att den framgång som nu nåtts är resultatet av ett långsiktigt påverkansarbete.
– Det är ett resultat av målmedvetet arbete att Sveriges och Finlands synsätt har fått så starkt genomslag i rådets allmänna linje. Nu arbetar vi för att dessa positioner också säkras i den slutliga lagstiftningen, säger Lulu Ranne.
Transporteffektivitet väger tyngre än symbolpolitik
Sverige och Finland har vid flera tillfällen höjt både längd- och viktgränserna för tunga fordon. De största fordonskombinationerna i dag är betydligt längre och tyngre än standardekipagen i Europa. Argumentet har varit att samma godsmängd kan transporteras med färre fordon, vilket minskar bränsleförbrukning, chaufförsbehov och vägslitage per tonkilometer.
I Bryssel har frågan även kopplats till klimatpolitiken, där det ofta förs fram att elektrifiering och överflyttning till järnväg ska lösa transporternas utsläpp. Kritiken mot detta resonemang har varit att vare sig elnät eller järnvägskapacitet byggs ut i samma takt som kraven skärps. Samtidigt kvarstår behovet av tunga vägtransporter för skog, industri och gränsöverskridande handel.
Stora lastbilsekipage har därför blivit en praktisk kompromiss i länder där avstånden är långa och godstransporterna domineras av råvaror och bulk.
Den svenska och finska linjen har varit att transporteffektivitet måste bedömas per transporterat ton, inte per fordon. I det perspektivet har större ekipage ofta visat sig vara mer resurseffektiva än en snabb ökning av antalet mindre lastbilar.
Nästa steg avgörs i förhandlingar
EU-parlamentet antog sin ståndpunkt i frågan redan i mars 2024 och låg då nära medlemsländernas linje. Nu återstår de så kallade trilogförhandlingarna mellan parlamentet, rådet och kommissionen, där den slutliga utformningen av reglerna ska fastställas.
Utfallet från transportministrarnas möte stärker dock Sveriges och Finlands position inför dessa förhandlingar. Mycket talar nu för att undantaget för 4,4 meter i gränsöverskridande trafik blir kvar även i den färdiga lagstiftningen.
För transportbranschen i norra Sverige och Finland innebär beskedet att investeringar i större ekipage inte riskerar att bli värdelösa på politiska grunder. För exportindustrin är det ett besked som minskar risken för ökade logistikkostnader i ett läge där både energi- och transportpriser redan präglas av osäkerhet.
Källa: Yle, Finlands transport- och kommunikationsministerium
Fakta:
Sverige och Finland tillåter i dag lastbilsekipage med en maximal höjd på 4,4 meter. I stora delar av övriga EU är gränsen 4 meter. EU:s mått- och vikt-direktiv reglerar vilka fordon som får användas i gränsöverskridande trafik.