I år deltog över 135 utställare på Logistik & Transport i Göteborg. Väldigt många montrar visade upp de senaste lösningarna inom avancerad robotteknik, baserade på AI och maskininlärning. Ledande transportföretag, som PostNord, Bring och DHL var på plats. På Öppna scenen avhandlades alltifrån livsmedelslogistik till Win-Win med mindre förpackningssvinn. Ett uppmärksammat inslag var samtalet mellan Hasit Thankey, Head of Defence Enablement and Logistics för Nato, och Stefan Karlöf, chefredaktör på Supply Chain Effect.
Konferensprogrammet bjöd på erfarenheter och framtidsspaningar med företag som DSV, PostNord, Apoteket och Cellbes. Charlotte Nordén, vd för Cellbes, pratade om den avgörande rollen som logistik och distribution spelar för att lyckas inom detaljhandeln. I takt med att konsumenternas beteenden förändras, e-handeln växer och hållbarhetskraven skärps, blir logistikflöden en konkurrensfaktor
“För tre år sedan förändrade vi vår logistik; vi hade ett vagnsplocklager tidigare, varorna plockades helt manuellt. Nu har vi ett så kallat autostore, ett automatiserat lager där vi även outsourcar personalen. Vi äger den och vi äger alla system, men vi har extern personal. Allt finns dessutom i våra lokaler där vi själva sitter”, säger Charlotte Nordén.

Automatisering och snabba logistikflöden viktiga konkurrensfördelar
Detta sammantaget har sänkt Cellbes kostnader och gjort dem enormt mycket mer effektiva. En annan följd har blivit att de kunnat nå ut på flera marknader än när de hade vagnsplock.
Charlotte Nordén säger att det gäller att hela tiden ha koll på vilka leveransförväntningar kunden har för att kunna överträffa deras förväntningar. Vissa föredrar hemleverans och andra tycker paketboxar funkar bättre. Enligt henne är snabba logistikflöden och förmågan att effektivisera viktiga konkurrensfördelar.

Flyger inte hem varor - alldeles för ohållbart
De främsta logistiska utmaningarna för Cellbes är hur de jobbar med logistiken från Asien - en stor importmarknad för företaget idag - och det sker i nuläget med båttransport och tar väldigt lång tid.
Försöken att frakta godsen med tåg, som delvis skulle gå genom Ryssland, gick av naturliga skäl i stöpet så järnväg är inte längre ett alternativ.
“Vi vill inte flyga hem varor heller för det är alldeles för ohållbart. Så här får vi fundera över hur vi kan styra våra logistiska flöden framöver.”
Fri frakt blir ett minne blott - miljön väger tyngre
Charlotte Nordén menar att logistiken som den är utformad idag, delvis kommer att förändra modet för vissa företag, eftersom de inte har ekonomiska möjligheter att ha ett lika brett sortiment. Framöver tror hon att utvecklingen kommer att fokusera mycket på valfrihet - kunden ska kunna välja vilket alternativ som är bäst för dem.
“Detta med att allt ska gå supersnabbt och inte kosta någonting, det är också en spaning där jag tror att fler och fler kommer att ta betalt för frakten och att kunden också kommer att acceptera det. För det är inte hållbart att ha fri frakt och fri retur, varken för miljön eller för hållbara företag framöver.”
AI-analys kommer att spela en mycket större roll i alla steg
AI kommer in i startskedet för att hjälpa kunden att välja rätt produkt för att på så vis minska leveranserna - det är inte hållbart att skicka varor fram och tillbaka som det görs i nuläget. Ett annat alternativ hon trycker på för att få ett bättre logistikflöde är att erbjuda fri frakt om kunden handlar för en minimisumma.
”Allt det här som jag nämnt här kommer att ses över och utvecklas på olika sätt, det är jag övertygad om och där tror jag AI-analys kommer in på ett helt annat sätt än vad vi hittills har sett”, säger Charlotte Nordén. 
Natostab i Enköping gör Sverige till ett viktigt militärt logistikledningsnav
Samtalet mellan Nato:s Hasit Thankey och Stefan Karlöf på Öppna scenen väckte stort intresse. Hasit Thankey redogjorde för logistiken, som är en essentiell del av den moderna säkerhetspolitiken. Han berättade om hur Sverige införlivas i Nato:s försörjningskedjor. Sverige kommer att bli ett viktigt nav för Nato:s logistikflöde eftersom en stab för Nato:s logistikledning kommer att grundas i Enköping. Förberedelserna inför etableringen ska snart påbörjas så att staben kan börja verka i slutet av 2027.
Staben ska kunna manövrera truppförflyttningar på uppemot 20 000 soldater. Detta kommer innebära att Sverige får viktiga ansvarsområden inom både logistik och gällande avskräckande uppdrag nära ryska gränsen. Omkring 70 personer kommer att anställas av Nato för att navigera transporter av trupper, förnödenheter och materiel över Sverige. Det handlar i första hand om att förflytta nordamerikanska soldater från norska hamnar på Atlantkusten i syfte att bistå Finland och Baltikum om kriget skulle sprida sig.


Planetär hållbarhet och ekonomisk vinst går hand i hand
Ett innovativt föredrag stod Volvo-startupen Logivity för. De har som målsättning att göra varje transport hållbar. Detta ska uppnås genom ett transparent helhetsperspektiv och samarbete. Allt bygger på data och på Logivitys öppna digitala plattform samordnas allt.
“Det pratas jättemycket om att det är bra att du får din data, men det handlar också om vad du gör med datan i nästa steg. Ju mer du mäter, desto mer insikter får du så att du kan ta mer hållbara affärsmässiga beslut”, säger Jessica Öhrblad, vd på Logivity.
Logivity integrerar hållbarhet i verksamheten, samtidigt som det ska bli en fruktbar ekonomisk affär. “Det ena utesluter inte det andra utan en fruktbar samverkan mellan de båda krävs för att affären ska kunna utvecklas.” 
Halvtomma lastbilar och krav på fossilfrihet hänger inte ihop
Det handlar inte om att transporterna ska bli färre utan om att optimera kapaciteten. Även om bränslet blir grönare och fordonen smartare, kämpar logistiksektorn med halvtomma fordon och ineffektivitet.
En fruktbar iakttagelse som Logivity lyfter är hur det hela tiden pratas om fossilfrihet, samtidigt som lastbilar ofta kör tomma eller halvtomma på vägarna. Denna inkonsekvens känns som något att ha i åtanke för de flesta logistikföretag som fokuserar på hållbarhet.
Cia Erander